ORDIN…Cadrele didactice vasluiene care obisnuiesc sã îi încarce pe copii cu teme pentru acasã trebuie sã scape de acest obicei nociv. În urma numeroaselor plângeri primite din partea pãrintilor, care au observat faptul cã responsabilitãtile scolare le coplesesc copiii, pe care de multe ori sunt nevoiti sã îi ajute ca sã termine la timp lectiile pentru a doua zi, dar si dupã consultarea unor psihologi, ministrul Educatiei, Mircea Dumitru, a semnat ordinul legat de durata temelor pentru elevi. Astfel, „la clasa pregãtitoare nu se vor da teme pentru acasã. Timpul total alocat temei obligatorii pentru acasã la învãtãmântul primar va fi de maximum o orã. Pentru celelalte niveluri de învãtãmânt timpul alocat efectuãrii temei obligatorii va fi de maximum douã ore„, se aratã în Ordinul ministrului Educatiei. Totusi, este curios daca profesorii vor respecta acest ordin, mai ales cã nu are caracter punitiv.
Bucurie mare pentru elevii din toatã tara dupã ce au aflat cã nu vor mai fi obligati sã îsi dedice toatã ziua temelor pentru a doua zi de scoalã. Asta dacã si cadrele didactice vor respecta ordinul semnat de ministrul Educatiei sãptãmâna trecutã, chiar înainte de mica vacantã pe care cei mici au avut-o înainte de 1 decembrie. Foarte multi dascãli sustin cã numãrul mare de teme si informatii pe care elevii trebuie sã le înmagazineze acasã au drept cauzã programele scolare foarte încãrcate. Acest aspect este recunoscut si de ministru, care a declarat cã: „mi se pare cã atât planul-cadru, cât si programele sunt foarte încãrcate, manualele, de asemenea, sunt foarte încãrcate si ar trebui sã mergem pe o solutie de simplificare a transmiterii continuturilor pedagogice, educationale si a manualelor, adicã manuale care sã fie mai vii, mai alerte, mai bine fãcute, mai bine structurate”. Mircea Dumitru a precizat cã ordinul semnat nu are un „caracter punitiv, adicã sã fie nevoie sã fie asociat si unor sanctiuni, pentru cã ordinul nu este respectat. Pornim de la o idee care are o foarte bunã argumentare în momentul de fatã care vine din partea psihologilor care se ocupã de educatie si de dezvoltarea copilului (…). Si putem vedea cã specialisti din diverse zone culturale, nu vorbim numai de Europa, ci si de SUA, de Asia, atrag atentia asupra pericolului pe care îl reprezintã supraâncãrcarea cu teme si cu activitãtI scolare, care sunt obligatorii pentru copil în afara programului scolar obisnuit. Eu vreau sã întreb pe toatã lumea dacã socoteste cã este normal ca o persoanã sã lucreze în medie pe zi opt ore, sã nu lucreze mai mult de opt ore. Ãsta este un drept pe care ni l-am câstigat cu totii si oamenii maturi. Si atunci sã vedem ce se întâmplã în scoli si în mod specific în scoala româneascã. Un elev sau o elevã care poate sã stea la scoalã patru sau cinci ore se întâmplã sã mai aibã teme obligatorii acasã, care nu fac altceva decât sã prelungeascã ceea ce au fãcut în acele patru-cinci ore la scoalã, mai stau încã cinci-sase ore peste program. Deci ajung sã stea 10-12 ore în fiecare zi si sã se concentreze numai asupra unor sarcini scolare care se presupune cã ar trebui fãcute în primul rând la orã, în clasã, în scoalã, împreunã cu profesorul si nu acasã cu un meditator sau cu pãrintele”. De asemenea, „în perioada vacantelor, de regulã, nu se vor da teme pentru acasã elevilor din învãtãmântul primar si gimnazial”.