Un ordin de ministru, ce va fi semnat luni, va aduce mai puţine teme pentru elevi. „Fenomenul e vechi, abordarea e oarecum nouă, chiar curajoasă. Cine îşi permite şi resimte nevoia să înveţe, o poate face“, a precizat specialistul în pedagogie şcolară prof.dr. Constantin Cucoş. Rămâne de văzut cum vor fi împărţiţi la clasă aceşti „timpi“ de temă, concret, între profesorii de la diferitele obiecte.
Motive de bucurie pentru elevii copleşiţi de teme, dar şi pentru părinţii lor. Ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, a declarat că luni, 28 noiembrie, va semna un ordin prin care se va reglementa numărul de ore pe care un elev trebuie să le lucreze în afara şcolii.
Ministrul a mai declarat că, pentru învăţământul primar, timpul alocat temelor nu trebuie să depăşească o oră, în timp ce pentru învăţământul gimnazial, două ore. De asemenea, Mircea Dumitru a mai specificat că se va reglementa şi situaţia temelor din vacanţă, care nu vor fi obligatorii.
Ordinul ce urmează a fi semnat nu a fost încă făcut public. Va fi însă interesant de văzut, în acesta, cum va putea efectiv limita temele la clasă, de exemplu, şi cum se vor împărţi „timpii pentru teme“ între diferiţii profesori de la clasă. Concret: cum şi cât „timp“ va primi profesorul de matematică, cât cel de chimie, cât cel de desen etc.
Ce spun specialiştii ieşeni
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi privesc această măsură ca un lucru benefic, care uniformizează modul de lucru al profesorilor.
„Este o reglementare benefică. Era nevoie de o corelare între cadrele didactice, între ciclurile de învăţământ primar, gimnazial şi liceal. Bineînţeles, vor fi consultaţi psihologi şi specialişti în domeniu, care vor analiza problema în funcţie de vârsta elevului“, a declarat Bogdan Bârzoi, inspector şcolar general interimar al ISJ Iaşi, profesor de matematică la bază.
Pe de altă parte, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din Cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, prof. univ. dr. Constantin Cucoş, crede că acestă lege reprezintă un semnal de alarmă, cu privire la supraîncărcările prescrise de către profesori.
„Fenomenul e vechi, abordarea e oarecum nouă, chiar curajoasă, atipică. Ne aducem aminte de prescripţii utopice, de genul «Să rezolvaţi zeci de probleme pentru a doua zi. Şi chiar sute pentru perioada de vacanţă», când cele două părţi, profesorii şi elevii, ştiau prea bine că este imposibil. Se mergea pe principiul: prescriem mult, că poate ceva-ceva se va face“, declară profesorul Cucoş.