ÎN VAN… Noile schimbãri la asigurãrile RCA, adoptate zilele trecute de Guvern, nu sunt mana cereascã pe care soferii o asteptau. Scãderile de tarife se aplicã doar pe o perioadã de sase luni, iar la multe dintre agentii sunt mult mai scumpe decât politele pe un an întreg. Schimbãrile majore au fost aplicate agentiilor si brokerilor de asigurãri care acum au mai multã muncã cu un tarif mai mic.
Schimbãrile aduse de Ordonanta de Guvern nr. 826/2016 doar cârpesc vechea lege. În momentul de fatã, asiguratorii RCA sunt obligati, pe o perioadã de sase luni, sã aibã un tarif maxim pentru toate categoriile de asigurati. O modificare care nu schimbã cu nimic agentiile, desi au scãderi de 3 – 10 % la asigurãrile RCA pentru jumãtate de an. Preturile pe un an întreg nu s-au schimbat, ba sunt mai mici decât cele pe jumãtate de an. Astfel, dacã anul trecut pentru un autoturism Skoda, cu un motor de 1,200 cc, o firmã plãtea pe jumãtate de an 201,64 lei, acum plãteste 182,35 lei. Un alt exemplu, tot pe o perioadã de 6 luni, este un Mitsubishi cu un motor de 2500 cc, al cãrui tarif a asigurãrii RCA era de 666,30 lei, în prezent este 645,42 lei. Pentru autoutilitare, plafonul tarifelor a scãzut de la 30.000 de lei la 7500 lei, fiind o scãdere majorã care multumeste oarecum firmele de transport, cu toate cã brokerii de asigurãri nu sunt multumiti de aceste schimbãri. Acestia sustin cã scãderea acestor tarife reduce si profiturile acestora, comisionul pentru asigurator fiind de 1 % pentru autoutilitare si de 10 % pentru autovehiculele personale. “Eu unul nu înteleg de ce a fost asa mare scandal din partea persoanelor fizice, cu tarifele la asiguratori. Spre exemplu, la Grupama anul trecut si acum, limita pentru autoutilitare este de 4000 de lei. Spre deosebire de altele care ajungeau si la 16.000 sau chiar 30.000 de lei dacã mai puneam în calcul avariile, acestia nu au avut niciun prejudiciu. Eu cred cã cei care au dorit aceste schimbãri au sperat sã se reducã plafonul tarifelor si la companiile care deja aveau preturi la RCA sub media pietei, dar nu au reusit. Din punctul nostru de vedere, al brokerilor, aceastã ordonantã permite companiilor mari sã pãcãleascã clientii în a cumpãra pachetele anuale. Spre exemplu, o asigurare RCA la CityInsurance pe jumãtate de an este printre cele mai scumpe, iar pe un an fiind printre cele mai ieftine. Pe lângã acest fapt, noi acum, când facem o asigurare de tip RCA, trebuie sã anuntam compania cu douã zile în avans, la dosar trebuie sã prezentãm, în cazul autospecialelor, contractul de vânzare – cumpãrare a autovehicului, copia luãrii în evidentã fiscalã, copie carte identitate a vehicului si copie dupã cartea de identitate sau CIF-ul proprietarului. Toate astea complicã si mai mult procesul de obtinerea unei asigurãri”, ne explicã un broker de asigurãri RCA din Vaslui.
Schimbãrile aduse de Ordonanta de Guvern
Motivul invocat de Guvernul Ciolos pentru aceste schimbãri este prezentat în ordonanta de guvern care a apãrut pe data de 8 noiembrie 2016 în Monitorul Oficial: “Având în vedere iesirea recentã din piata asigurãrilor a unor operatori care vindeau ieftin, dar cu pierderi masive, precum si situatiile de dificultate financiarã majorã ale unor societãti din piatã, fapt ce a generat o evolutie ascendentã a primelor medii pe piatã, cu luarea în considerare a volatilitãtii ridicate si a dispersiei extreme a tarifelor de primã RCA pe categorii de risc similare, având în vedere evolutiile impredictibile ale unor componente de cost ale asigurãrii obligatorii de rãspundere civilã auto pentru prejudicii produse tertelor persoane prin accidente de vehicule si de tramvaie, în temeiul art. 108 din Constitutia României, republicatã, si al art. 36 alin. (3) din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de rãspundere civilã auto pentru prejudicii produse tertelor persoane prin accidente de vehicule si de tramvaie”. Alte schimbãri ce au fost aduse de ordonantã sunt urmãtoarele: despãgubirea pe politele RCA se va face în rate, întreruperea politei RCA se face în momentul suspendãrii dreptului de a conduce. Dacã asiguratorul nu a rãspuns în termen de 30 de zile în cazul unui accident, acesta este obligat sã plãteascã penalitãti de 0,2 % pe zi din suma despãgubirii cuvenite, asiguratorul poate recupera despãgubirea de pe certificatul CASCO a pãgubitului. (Andrei Manolachi)