REPREZENTARE… A patra reuniune transnationalã a Parteneriatului Strategic “Comics in Teaching Languages/La BD en classe de langues” – proiect laureat al Certificatului European Language Label pe 2016 – s-a desfãsurat în Portugalia, la Agrupamento de Escolas de Santo André, în perioada 23/10/2016 – 27/10/2016. Au participat ca reprezentanti (coordonatorul de proiect si cel putin un membru al echipei de implementare) toti cei sase parteneri, coordonati de Liceul Teoretic “Mihail Kogãlniceanu” din Vaslui (România). Echipajul LMK Vaslui a fost compus din coordonatorul proiectului, profesorul Alexandru Mîtã, din directorul institutiei, profesorul Cãtãlin Ignat si din prof. Irina Popa, membrã a echipei de proiect cu responsabilitãti administrative si de formare.
Programul celor patru zile ale reuniunii s-a axat în special pe chestiuni privind implementarea si managementul proiectului, fiind trecute în revistã si principalele realizãri ale primului an: cele sase numere ale revistei de benzi desenate “Scaramouche”, cele trei reuniuni de proiect anterioare, cele douã simpozioane internationale organizate si seminariile interactive internationale, cele nouã webinare, cursurile de formare, filmele documentare, tutorialele si, foarte important, produsul intelectual al proiectului, Sistemul de Management al Învãtãrii (LMS) cuprinzând generoase spatii virtuale de curs (Engleza prin benzi desenate, Franceza prin benzi desenate, Italiana prin benzi desenate, cursuri de formare pentru producerea de benzi desenate, istoria benzilor desenate etc.), oferite gratuit celor 1200 de utilizatori actuali, elevi si profesori nu numai din institutiile din structura parteneriatului, ci si din rândurile celor care au fãcut parte dintre concurentii editiei 2016 a Concursului National de Traduceri “Corneliu M. Popescu”, amplã manifestare de promovare si folosire a rezultatelor proiectului, organizat în luna mai 2016. Agrupamento de Escolas de Santo André – institutia-gazdã din Barreiro – i-a impresionat pe toti oaspetii prin modalitatea unicã de ilustrare a activitãtii sustinute pe care o realizeazã zi de zi, în parteneriatul nostru strategic: fiecare corp de clãdire si fiecare salã de clasã aveau mãrcile proiectului, îndeosebi motanul Tamy, mascota câstigãtoare a concursului international de anul trecut pentru identificarea elementelor definitorii care sã compunã imaginea proiectului.
Un program extraordinar de concentrat, în aceste zile
Asadar, cu mic, cu mare, de la grãdinitã si pânã în ultimul an de liceu, toti cei aproape o mie de elevi ai scolii-gazdã a celei de-a patra reuniuni transnationale, au ilustrat cu mãiestrie “lumea lui Tamy”, dupã cum si-au autointitulat institutia, profesorii si elevii de la “Santo André” din Barreiro. Pânã si spectacolul de teatru oferit oaspetilor de membrii trupei de teatru scolar în limba englezã de la Agrupamento de Escolas de Santo André din Barreiro a fost unul original, cu un scenariu creat de elevi si exclusiv despre… pisici! În vederea studierii îndeaproape a interferentelor culturale, dar si a istoriei benzii desenate portugheze, fenomen cultural cu un destin aparte, dat fiind si contextul zbuciumat din secolele al XIX-lea si al XX-lea în care a evoluat, una din activitãtile deosebit de interesante de la Barreiro a vizat studierea amãnuntitã a exponatelor Festivalului International al Benzii Desenate de la Amadora, eveniment mondial deosebit, gãzduit în conditii excelente de foste hale industriale transformate în generoase spatii expozitionale ale orãselului-satelit al Lisabonei, Amadora. Efectele acestui studiu vor putea fi regãsite în numerele viitoare ale revistei proiectului – “Scaramouche”, dar si în viitorul spatiu de curs din LMS, dedicat istoriei benzii desenate portugheze. Foarte interesante s-au dovedit si sedintele proiectului consacrate analizei primelor filme de animatie realizate, cu foarte mult entuziasm, de elevii mai mari ai institutiei portugheze: coordonatorul proiectului a remarcat si elogiat multitudinea de tehnici, de la folosirea gamei Adobe sau Correll la utilizarea creativã a software-ului diverselor smartphone-uri pentru producere de filme în sistem stop-motion, de la grafica migãloasã, de tip “cadru cu cadru” la plastilina animatã, totul pentru a ilustra “aventurile lui Tamy”, pentru a da viatã unui personaj îndrãgit de-acum, adoptat de toti participantii la proiect. Toate aceste activitãti artistice au fost realizate cu multã pasiune, cu rãbdare si talent si au fost urmate de prezentarea unui nou grupaj de programe de animatie. Deosebit de apreciatã a fost melodia compusã special de profesorul de muzicã al institutiei – membru al echipei de proiect si intitulatã “Tamy, the orange cat” – cu sigurantã, un viitor hit al învãtãmântului de pretutindeni, cântec ritmat, cu o linie melodic usor de retinut si cu versuri directe si simple, în limba englezã. În continuare, toti partenerii se vor concentra pe pregãtirea exponatelor celor mai reprezentative, care vor participa la Marele Festival International al Benzii Desenate de la Angoulême (editia 2017), dar si pe realizarea filmelor de animatie de scurt-metraj care vor concura pentru obtinerea unui titlu la Festivalul International de scurt-metraj pentru profesionisti si amatori Festimaj de la Meyzieu (Franta), editia 2017. În paralel, se va lucra si la perfectionarea LMS, la editarea noilor numere din revista “Scaramouche”, iar fiecare scoalã îsi va crea propriul Consortiu DEOR, în vederea unei cât mai ample promovãri, difuzãri si utilizãri a rezultatelor proiectului. În România acest proces s-a desfãsurat deja, în urma unui Apel la Constituirea Consortiului DEOR, lansat în septembrie 2016, iar nou-constituitul Consortiu are deja 46 de unitãti scolare din toate judetele tãrii. Acelasi Apel a fost lansat si pentru Republica Moldova, unde în luna decembrie se va desfãsura o întâlnire cu profesorii dornici de participare în Consortiul de exploatare si diseminare a rezultatelor acestui parteneriat.