spot_img
spot_img
1.2 C
Vaslui
26-dec.-2024

Primãria Zãpodeni, nereguli cu nemiluita!

- Advertisement -

VERIFICÃRI…Un control al Curtii de Conturi a României la Primãria Zãpodeni a scos la ivealã noi nereguli si încãlcãri ale legii. Documentele aratã faptul cã banii publici au fost cheltuiti dupã voia primarului Constantin Gavril, a vicelui Ionel Chiratcu si a celorlalti angajati ai primãriei, responsabili cu bugetul comunei. Neregulile constatate vin sã completeze alte încãlcãri ale legii scoase în evidentã de un control al ANAF care a descoperit cã edilul si acolitii sãi nu pot justifica peste 7 miliarde de lei vechi, bani care au dispãrut din visteria primãriei Zãpodeni.

Pe mai bine de 70 de pagini, raportul controlului efectuat de cãtre Curtea de Conturi la Primãria Zãpodeni evidentiazã modul în care edilul Constantin Gavril a înteles sã cheltuie banul public. Raportul debuteazã cu neregulile constatate legate de elaborarea proiectului de buget al primãriei care „nu s-a efectuat pe baza constatãrii si evaluãrii bazei de impozitare, în functie de care se calculeazã impozitele si taxele aferente” si asta pentru cã angajatii primãriei nu si-au fãcut treaba. De altfel, nici compartimentul contabil al institutiei nu stã mai bine. Cu rea-vointã sau din nestiintã, contabilul primãriei „uita” sã treacã, în contabilitate, înregistrãrile contabile în totalitate, la momentul producerii tranzactiilor, unele dintre ele chiar fiind omise din aceste evidente. Ca efect, raportarea informatiilor privind arieratele si plãtile restante nu corespunde cu datele înregistrate în evidenta contabilã din perioada 31.12.2014 – 30.09.2015. Soldul eronat se ridicã la 94.302,06 lei. Plus cã, în anul 2015, primãria Zãpodeni a efectuat plãti aferente anului 2014 în baza unor facturi neînregistrate în evidenta contabilã. Astfel, se ridicã întrebarea: ce a fãcut edilul cu banii respectivi si cum de contabilul-sef al institutiei a semnat si avizat astfel de plãti? Asta dacã nu cumva, între cei doi, exista o întelegere tacitã din care ambii sã iasã „câstigãtori”.

Registrul agricol cu mari deficiente, la Zãpodeni

NESTIUTOR…Alte deficiente descoperite de controlul Curtii de Conturi sunt cele legate de registrul agricol, necompletat în totalitate în format electronic, dar nici pe hârtie. Conform fisei fondului funciar, UATC Zãpodeni detine o suprafatã de 7.729 de hectare, din care 5.893 hectare teren arabil, 1.535 hectare de pãsune, 94 de fânete si 207 – vii. În registre, sunt evidentiate doar 4.991 de hectare teren arabil si 1478 hectare de pãsuni. Astfel, atunci când se pune în discutie încasarea de taxe si impozite, la Zãpodeni 459 de hectare teren agricol si 142 hectare de vie nu sunt impozitate. Cauza acestor deficiente este legatã de neîndeplinirea atributiilor de serviciu a celui care are sarcina de a completa si tine, la zi, registrul agricol. Si în aceastã spetã ne întrebãm care sunt motivele pentru care acest lucru a putut sã se întâmple. Alte deficiente constatate de cãtre auditori sunt legate de cele douã blocuri în proprietate publicã (unul cu patru apartamente în localitatea Zãpodeni si altul în localitatea Butucãrie – n.r.). Cei care au efectuat controlul au constatat faptul cã nu sunt stipulate în nici un act normativ propriu (hotãrâri ale Consiliului Local – n.r.) mentuni privind atribuirea de contracte de concesiune sau închiriere, cu respectarea principiilor generale de atribuire egalã, nediscriminatorie, transparentã sau liberã concurentã. Contractele respective au fost încheiate pe o perioadã cuprinsã între 10 si 15 ani sau nedeterminatã, contrar prevederilor legale care nu permit o perioadã contractatã mai mare de 5 ani.

Edilul din Zãpodeni, în afara legii si la angajãri sau plata salariilor angajatilor

MÃRINIMOS…Alte deficiente constatate sunt cele legate de cheltuielile de personal. Astfel, având în vedere faptul cã Primãria Zãpodeni are ca angajati mai mult de 50 de persoane, primarul avea obligativitatea sã angajeze, în procent de 4%, persoane cu handicap sau sã achite la bugetul de stat o sumã care reprezenta jumãtate din salariu de bazã minim brut pe tarã pentru fiecare persoanã cu deficiente pe care nu a angajat-o. Astfel, 41.880 de lei, bani care ar fi trebuit sã ajungã în visteria statului, nu au mai ajuns, iar primarul este bun de platã. Si virarea contributiilor sociale pentru angajatii scolii din Zãpodeni s-a dovedit o piatrã de moarã pentru edil si aparatul sãu adminstrativ. În urma unor sentinte judecãtoresti rãmase defintive, primãria Zãpodeni avea obligatia ca, pentru perioada 2008 – mai 2011, sã aplice cota de 20,8% pentru asigurãrile sociale datorate. Astfel, s-a ajuns la o diferentã de platã de peste 10.813 lei, la care s-au adãugat penalizãri în valoare totalã de 1.520 de lei. Cât priveste acordarea sporurilor pentru conditii inventate de muncã (conditii vãtãmãtoare de muncã, chiar dacã nu avea niciun fel de document justificativ – n.r.), primarul Constantin Gavrilã s-a arãtat extrem de generos. Astfel, unii angajati ai primãriei din Zãpodeni au ridicat, în total, peste 17.000 de lei, bani necuveniti. La toate acestea se adaugã alte sume de bani acordate pentru doi functionari din primãrie, Eugenia Claudia Stîngaciu si contabilul Necuali Trifan. Suma s-a ridicat la 2.506 lei si a fost acordatã ca si spor pentru complexitatea muncii.

Nestiintã sau rea-vointã?

INCREDIBIL…Controlul efectuat de cãtre Curtea de Conturi a scos în evidentã alte abateri ale primarului Constantin Gavrilã. Astfel, inventarierea activelor fixe si a investitiilor în curs s-a fãcut formal, depistându-se o serie de bunuri care nu au fost înregistrate (teren scoalã, teren primãrie, centralã termicã – n.r.). Acelasi mod de a efectua formal inventarierea s-a derulat si pentru creantele bugetului local. Plus cã nu au fost inventariate obligatiile fatã de terti si nu sunt confirmate de solduri ale datoriilor si creantelor de încasat. De asemenea, nici disponibilitãtile bãnesti nu au fost inventariate. Din nou, se ridicã întrebarea dacã acest lucru s-a întâmplat din nestiintã sau rea-vointã.

Combustibil consumat dupã bunul plac

CONSUM…Pentru anul 2014, perioadã controlatã de cãtre Curtea de Conturi, au fost solicitate documentele legate de cantitãtile de combustibil achizitionate si consumate. Verificãrile au scos în evidentã faptul cã nici acest capitol nu a fost ferit de nereguli. Astfel, au fost consumate cantitãti de combustibil peste cota legalã de 75 l/lunã cu peste 20 de litri. De asemenea, douã utilaje al primãriei au fost alimentate cu 2.161litri de motorinã, dar edilul nu a putut justifica decât 2.138 de litri. Plus cã, foile de parcurs au fost completate deficitar, fãrã sã se specifice scopul deplasãrii, unitatea sau locul de deplasare cu stampilele corespunzãtoare.

Afacerile cu piatrã de peste 6.500 de lei ale edilului, descoperite de Curtea de Conturi

AFACERI…Neregulile legate de pietruirea drumurilor din comuna Zãpodeni au fost evidentiate si de Curtea de Conturi, dupã ce, acelasi lucru l-a fãcut si controlul ANAF. Astfel, au fost constatate nereguli legate de preturile vehiculate la achizitia de balastru, contractat cu un pret si achizitionat cu altul. Într-un contract cu SC Transmobtur SRL Valui, auditul a scos în evidentã faptul cã a fost achizitionatã de cãtre edilul Constantin Gavrilã cantitatea de 2.250 de mc de balastru cu un pret de 70 de lei, în conditiile în care, contractual, pretul pe metru cub ar fi de 65,72 de lei. Si acesta este doar un exemplu. În total, valoarea estimativã a abaterii constatate s-a ridicat la 6.571,80 lei. Si exemplele ar putea continua dacã luãm în calcul neregulile constatate si „întinse” pe 73 de pagini.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.