INEDIT… Trendul masinilor de epocã, folosite în cadrul diferitelor ocazii cu staif, serate, nunti ori evenimente de galã, a ajuns si la noi în judet. Un vasluian si-a cumpãrat un autovehicul marca Austin 12, fabricat în Anglia anului 1935, si intentioneazã sã îl foloseascã în acest scop. „Vreau sã aduc în acest oras aerul metropolei de pe Tamisa (n.r. Londra), în perioada epocii interbelice. Acest model de masinã a fost folosit initial ca mijloc de transport al „baronilor” locali, unul dintre ei fiind chiar prim-ministrul Angliei în acea perioadã, Winston Churchill, iar apoi, a fost folosit pe post de taxi pentru oamenii de rând, dovadã fiind si filmele din perioada anilor ’30, în care se observã acest lucru. Interesant este cã acum acest gen de masinã este folosit doar în situatii exclusiviste, precum nunti. Nu stiu sã existe în Vaslui o astfel de masinã, dar stiu multe persoane care si-ar dori sã o aibã alãturi în cele mai importante evenimente din viatã. E altceva fatã de ceea ce suntem înconjurati. Pe cât e de frumoasã, pe atât de importantã si plinã de istorie este”, explicã Lucian Doltu, vasluianul care, alãturi de fratele sãu, s-a încumetat sã-si cumpere o masinã de epocã si sã o aducã în judet.
Are 81 ani, patru roti si o istorie mare, de prin „strãinãtãturi” adunatã. Cin’ sã fie oare? Da, ati ghicit, este vorba despre o masinã de epocã, si anume un Austin, fabricat în Marea Britanie a anului 1935. „Nu are cum sã nu-ti placã o masinã ca aceasta. Este simplã, elegantã si atât de autenticã… Are aerul acela interbelic. „Faci cunostintã” cu ea si te trimite automat în epoca anilor ’30. Multe persoane m-au întrebat ce m-a îndemnat sã aleg o masinã plinã de istorie si nu una modernã. Având în vedere cã sunt un împãtimit al masinilor de epocã si îmi plac lucrurile inedite, care te diferentiazã într-o oarecare formã de ceilalti, m-am gândit ca, alãturi de fratele meu, sã pun bazele unui proiect interesant. Înainte sã o cumpãr, vãzusem pe internet mai multe fotografii cu masini vechi, de epocã. Mi-au atras atentia foarte mult si efectiv, cum se spune în limbaj colocvial, mi s-a pus pata. De aici pânã la achizitionarea efectivã, nu a mai fost decât un pas”, povesteste Lucian Doltu, unul dintre propietarii masinii. În ceea ce priveste investitia, evitã sã vorbeascã. Spune cã nu banii sunt importanti si cã oamenii ar trebui sã se lase condusi de pasiuni: „Este un subiect ce poate fi încadrat cu usurintã în categoria<<nu întreba o femeie câti ani are sau câte kilograme are>>. Stiu cã sunt curiosi, oameni pe care îi frãmântã aceastã întrebare, însã nu-mi place sã vorbesc despre bani. Trãim într-o lume mult prea „senzationalistã”, o lume în care partea financiarã modeleazã mentalitãti, ca sã mai „agit si eu apele”. Mai important este sã faci ceea ce-ti place, sã-ti urmezi pasiunile si sã te simti împãcat cu alegerile pe care le-ai fãcut. Poate sunã a cliseu, dar chiar asa este”.
Vârsta masinii: 81 ani
Mutãm discutia pe tema masinilor din perioada interbelicã, mai cu seamã a celor produse de firma de autovehicule Austin.”Austin rãmâne unul dintre producãtorii de autovehicule care a marcat aceastã industrie, chiar dacã a dispãrut de pe piatã cu multe decenii în urmã. Primul model a apãrut în 1905 si era mult mai mic decât cel pe care îl am eu. Apoi, treptat, au produs si alte modele de masini. A mea este printre modelele cele mai mari. Dacã vã veti uita la ele prin comparatie, observati diferentele. A fost fabricatã în 1935, când foarte multe firme si-au concentrat atentia sã construiascã autovehicule care sã poatã transporta patru-cinci persoane, sã aibã cheltuielile de întretinere cât mai mici, iar durata în exploatare sã fie cât mai îndelungatã. Si, drept dovadã, iatã. Austinul pe care eu l-am achizitionat are 81 ani de viatã si încã e departe de a îmbãtrâni. Cu cât trec anii, cu atât mi se pare cã e mai frumos si mai valoros”, spune Lucian.
Stan si Bran, în pelicule, alãturi de acelasi model de masinã
„Acest model de masinã a fost folosit initial ca mijloc de transport al „baronilor” locali, unul dintre ei fiind chiar prim-ministrul Angliei în acea perioadã, Winston Churchill, iar apoi, a fost folosit pe post de taxi pentru oamenii de rând, dovadã fiind si filmele din perioada anilor ’30, în care se observã acest lucru. Totodatã, dacã veti cãuta prin arhive, veti vedea cã si Stanley si Hardy (n.r. Stan si Bran, celebrul cuplu de comici) au câteva pelicule cu acest model de masinã. Era la modã în acea perioadã. La noi, în Vaslui, nici nu se punea problema transportului cu autovehicule. Iatã cum, la 80 ani de la fabricarea ei, masina, gânditã initial pentru a fi practicã, utilã pentru zilele de rând, acum a ajuns sã fie folositã doar în situatii exclusiviste, cu tematicã specificã epocii interbelice. E ca vinul bun, cu cât e mai veche, cu atât e mai frumoasã, mai autenticã si mai valoroasã”, explicã vasluianul.
Unde puteti vedea masina de epocã
Masina va putea fi vãzutã în cadrul paradelor cu masini de epocã din centrul Vasluiului, una dintre ele urmând sã aibã loc chiar în viitorul foarte apropiat, si anume pe 16 aprilie. De asemenea, în preajma Pastelui, va fi expusã la intrarea în Silver Mall. Însã cei care vor dori sã aibã masina alãturi de ei în cele mai importante evenimente din viatã, pot lua legãtura cu proprietarul masinii pe pagina de facebook „Masinã epocã Vaslui” (www. facebook.com/masinaepocavaslui).