SUPRIMARE… Camera Deputatilor a adoptat tacit proiectul de lege privind desfiintarea inspectoratelor scolare. Initiativa proiectului apartine deputatului de Alba, Cornel Comsa, care considerã inspectoratele scolare drept “institutii toxice, corupte si comuniste”. În opinia lui, directorii ar trebui sã fie numiti de cãtre consiliul de conducere al scolii, iar concursurile de ocupare a posturilor ar trebui organizate în cadrul unitãtii de învãtãmânt. Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege trebuie sã primeascã votul senatorilor, iar apoi sã fie promulgatã de presedinte.
“Descentralizarea în domeniul educatiei este absolut necesarã pentru a da putere scolilor sã ia decizii si comunitãtii locale sã se implice cu adevãrat si a fost cuprinsã în strategia de descentralizare, realizatã de Guvern, în 2006. Vreau sã pornesc o dezbatere realã pe acest subiect. Primul pas este sã oferim o formã si un cadru institutional, iar Comisia de învãtãmânt din Camera Deputatilor va trebui sã-si asume acest rol”, a explicat deputatul Cornel Comsa.
Inspectorul general Gabriela Plãcintã, despre desfiintarea inspectoratelor
Gabriela Plãcintã, inspector general în cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Vaslui, nu e totalmente de acord cu desfiintarea, întrucât considerã cã acestea au rolul lor în cadrul sistemului de învãtãmânt. “Nu sunt în dezacord total cu aceastã propunere. Se poate face descentralizarea, dar fãrã a desfiinta inspectoratele scolare. Exemple în acest sens sunt mai multe tãri din Uniunea Europeanã, unde inspectoratele scolare existã, dar au un rol mai mic, de conciliere si îndrumare. Dar sã jignesti institutii care chiar au reusit sã realizeze ceva, nu mi se pare frumos din partea lui”, a declarat Gabriela Plãcintã, inspector general, în cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Vaslui.
Petitie online pentru desfiintarea inspectoratelor scolare
Odatã cu proiectul de lege privind desfiintarea inspectoratelor scolare, în mediul online, a apãrut si o petitie prin care se cere acest lucru. “Inspectoratele scolare sunt un anacronism al unui model de organizare al învãtãmântului care a fost depãsit de timpuri si care si-a pierdut utilitatea practicã, în contextul legal si institutional actual, cauzând disfunctionalitãti institutionale în procesul de evaluare si de administrare educationalã. Totodatã, politizarea acestor institutii deconcentrate, parte a unui proces oarecum natural, în urma luptelor politice de plasare a propriilor „cadre” în posturi de control si rãspundere, cauzeazã limitãri inerent politice a procesului de educare si de crestere a efectivitãtii si eficientei actului educational din sistemul pre-universitar”, sustin initiatorii petitiei.