SEMNÃTURI…Profesorii de Limba latinã nu se lasã cu una, cu douã. Dupã ce din noile Planuri-cadru de învãtãmânt pentru clasele V-VIII disciplina pe care o predau a fost eliminatã, pe site-ul petitieonline.com Departamentului de Filologie Clasicã si Neogreacã al Facultãtii de Limbi si Literaturi Strãine din Universitatea din Bucuresti a fost publicat un memoriu în favoarea mentinerii limbii latine la clasa a VIII-a. Sunt invitati profesorii de latinã, dar si toti cei care sunt de acord cu principiile expuse în memoriu, sã sustinã acest document prin semnãtura si, eventual, prin comentarii. În doar câteva zile petitia a adunat peste 2000 de semnãturi, multe dintre acestea apartinând dascãlilor vasluieni.
În memoriu este specificat faptul cã în documentele-anexã care însoțesc planurile cadru, autorii explicã aceastã decizie de eliminare a disciplinei în cazul tuturor celor 3 variante astfel: „A existat opinia generalã de a transfera studiul limbii latine la liceu”. Profesorii de limba latinã sustin cã informatia nu este adevãratã. “Precizãm cã Departamentul de Filologie Clasicã al Universitãtii din Bucuresti (singurul competent sã exprime puncte de vedere legate de predarea limbii latine) nu a fost niciodatã invitat sau consultat pe nicio cale în privinta viitorului limbii latine în planurile-cadru. Asemenea reprezentanti erau singurii în mãsurã sã emitã opinii pertinente cu privire la disciplina „Limba latinã”. Cerem în consecintã, în temeiul transparentei informatiilor de interes public, sã fie dezvãluite institutiile / autoritãtile / persoanele care au reprezentat domeniul Filologie (si în special cel al Filologiei Clasice) la aceste consultãri organizate de ISE”, se aratã în memoriu. Un argument care este adus pentru mentinerea acestei materii este urmãtorul: “Rostul existentei orei de limba latinã la clasa a VIII-a este acela de a oferi tuturor elevilor români ocazia de a urma timp de un an de zile aceastã disciplinã, înainte ca ei sã opteze în liceu pentru o anumitã specializare. Prin eliminarea latinei din gimnaziu se creeazã, pe de o parte, o discriminare a elevilor care vor sã o studieze în aceastã fazã de dezvoltare, pe de altã parte, sunt dezavantajate clasele de Filologie de la liceu, cãci cei care nu fac latinã în clasa a VIII-a nu vor avea niciun motiv sã aleagã o clasã de filologie în clasa a IX-a în dorința de a face limba latinã, pentru simplu motiv cã nu vor sti ce este „limba latinã”. Mergând mai departe pe acest lant, sunt dezavantajate Facultãtile de profil din țarã.” Mai este mentionat si faptul cã eliminarea nu vine sã elibereze cu 1 orã programul elevilor, ci “golul rãmas este umplut în curriculum scolar (pe parcursul claselor V-VIII) de discipline pentru prima datã auzite: precum „Educatie pentru drepturile copilului”, „Educatie interculturalã”, „Educatie pentru cetãtenie democraticã”, „Educatie economicã”; dincolo de incertitudinea legatã de conținutul si utilitatea unor asemenea „discipline”, elevilor din România li se propun „materii” pentru care nu existã profesori, cãci nu existã aceste discipline în oferta Universitãtilor din România, prin urmare nici specialisti; în timp ce este eliminatã limba latinã unde existã profesori specialisti.” Concluzia din memoriu este urmãtoarea: ”Este inacceptabil ca un grup foarte restrâns de persoane, necunoscut mediului academic, fãrã specializare în domeniul filologiei, sã decidã în nume propriu si în mod complet netransparent eliminarea unei discipline fundamentale din învãtãmântul gimnazial românesc. Considerãm cã înlãturarea limbii latine din catalog este o mãsurã antinationalã si în dispret fatã de valorile traditionale europene, care va afecta, dacã va fi însusitã de Ministerul Educatiei, pe termen lung si în mod iremediabil calitatea învãtãmântului românesc.”
Ce spun internautii
Câtiva dintre semnatarii petitiei au argumentat necesitatea mentinerii unei ore de Limba latinã la clasa a VIII-a. “Pentru cã suntem un popor de sorginte latinã. Pentru cã elevii pot întelege mai bine limba românã si pot învãta cu usurintã limbile din familia de limbi romanice cunoscând limba latinã. Pentru cã unii dintre ei vor studia medicina, farmacia, dreptul – discipline la care cunoasterea limbii latine este esentialã. As dori sã nu fie nevoie de astfel de petitii pentru ca cei pusi în fruntea unor institutii de învãtãmânt sã înteleagã care este datoria lor. Din pãcate, nici ministrii învãtãmântului nu au dovedit cã au frecventat scoala cu folos”, a scris un utilizator. “Am semnat aceastã petitie deoarece limba Latinã (si limba Elina sau Greacã veche, care a dat numerosi termeni tehnici Latinei, în domeniile Matematicii, Astronomiei, Mecanicii, Medicinei, Filozofiei si Retoricii/Artei Oratorice, pt. a cita numai câteva dintre domeniile cunoasterii) este esentialã atât pt. crearea unei gândiri de tip logico-matematic a elevilor (prin studiul gramaticii Latinei clasice, atât de clar si exact structuratã), cât si întelegerea unor termeni cheie esentiali în toate limbile europene, pt. domenii tehnico-stiintifice fundamentale precum Matematicile, Fizica, Chimia, Astronomia si Biologia si pt. domenii umaniste precum Filozofia, Logica, Antropologia, Istoria si Geografia sau chiar Etnografia”, a adãugat un alt internaut. Alt semnatar criticã directia în care se îndreaptã în acest moment învãtãmântul: “Am semnat aceastã petitie din respect pentru învãtãmântul umanist din România care suferã în ultimul timp o asa-zisã reforma a specializãrii tinerei generatii pe portiuni mici ale cunoasterii stiintelor, mai ales cele tehnice si pragmatice. Fãrã bogãtia umanã a cunoasterii limbii si culturii latine, cu rolul ei în devenirea lumii de azi, tinerii români vor suferi un mare handicap, în orizontul gândirii si actiunii.”