spot_img
spot_img
0.9 C
Vaslui
27-dec.-2024

Ce spun profesorii despre reducerea orelor de limbã româna la clasa a V-a

- Advertisement -

DEZBATERE…Elevii de clasa a V-a ar putea avea, de la anul, mai putine ore de limba românã. Ministerul Educatiei a lansat în dezbatere publicã trei propuneri de modificare a planului-cadru, în toate trei fiind eliminatã o orã de limba românã la clasa a V-a, dar si scoaterea limbii latine. Expertii în educatie sunt de pãrere cã modificãrile survenite nu sunt în interesul elevilor, sentiment împãrtãsit si de cadrele didactice vasluiene, care considerã cã programa scolarã este foarte stufoasã, iar timpul de predare este insuficient si în momentul de fatã, când sunt prevãzute 5 ore pe sãptãmânã. De aceea, revizuirea programei scolare ar fi fost mai potrivitã. În acelasi timp, carentele cu care se confruntã elevii în exprimare si scriere reprezintã argumentul suprem al mentinerii sau chiar al cresterii numãrului de ore de limba românã. Propunerea Ministerului Educatiei vine în conditiile în care elevii din România au cele mai slabe performante în rândul scolarilor din Uniunea Europeanã (UE), atunci când citesc un text la prima vedere.

Ministerul Educatiei a lansat în dezbatere publicã trei propuneri de modificare ale planului-cadru, pentru învãtãmântul gimnazial. Indiferent de scenariul adoptat, elevii de la clasa a V-a vor avea o orã în minus de limba si literatura românã; limba latinã nu se mai preda în scoala generalã, iar cultura civicã devine…istorie! În locul lor vor apãrea materii noi: educatie pentru drepturile copilului, tehnologia informatiei si a comunicatiilor sau…educatie pentru sãnãtate. Dacã cei de la minister sunt convinsi cã aceste modificãri vor revitaliza învãtãmântul din tara noastrã, expertii în educatie sunt de altã pãrere. Expertii care se ocupã de evaluarea calitãtii în Educatie sustin cã mãsurile anuntate de reprezentantii Ministerului nu vor aduce niciun beneficiu. Aceastã opinie este împãrtãsitã si de cadrele didactice vasluiene de specialitate, care sperã ca în final nici una din cele trei variante sã nu fie adoptatã. “Suntem nemultumiti pentru cã ar trebui întâi sã se revizuiascã programa, sã decongestioneze materia la clasa a V-a, dacã se are în vedere scoaterea unei ore. Pe de altã parte, limba românã este un obiect extrem de important, toate examenele se dau la limba românã. În conditiile acestea, cu programa pe care o avem acum, destul de stufoasã – în clasa a V-a se pun bazele gramaticii, predãm moduri, timpuri, cazuri, articole, predãm si genul epic, si genul liric – este destul de greu. Nu mai spun cã se face trecerea de la clasa a IV-a la clasa a V-a. Este inadmisibil sã se scoatã o orã de limba românã. Îi determinãm extrem de greu pe copii sã citeascã. Mãcar în timpul orelor de limba românã am putea sã le formãm deprinderile de scriere corectã si de exprimare în limba românã”, a declarat Greta Doina Ciubotaru, director adjunct al Scolii Gimnaziale “Stefan cel Mare” Vaslui si prof. de limba si literatura românã.

“Consider cã era mult mai necesarã schimbarea programei”

“Este evident faptul cã din grupul de elaborare a planurilor-cadru nu a fãcut parte niciun profesor de limba românã, care sã fi fost de curând la catedrã. Ar fi stiut cã elevul, care abia a învãtat sã scrie si sã citeascã, trebuie îndrumat cu atentie spre întelegerea textelor si consolidarea deprinderilor de exprimare corectã si de redactare a diverselor texte, fie literare, fie nonliterare, respectând normele ortografice si de punctuatie. Si asa clasa a V-a este de acomodare, iar ca profesor, ai mereu senzatia cã materia e prea multã si prea complicatã pentru posibilitãtile elevilor, cã nu ai timp suficient pentru exersarea abilitãtilor specifice. Consider cã era mult mai necesarã schimbarea programei si mai ales selectia textelor studiate în gimnaziu. S-a încercat o modernizare a manualului, din pãcate, nereusitã, textele nefiind atractive pentru elevi, nu-i ajutã nici pe profesori în dezvoltarea gustului pentru lecturã. În opinia mea, la clasa a VIII-a ar fi absolut necesarã o orã în plus în vederea pregãtirii pentru Evaluarea Nationalã, deoarece, Programa de examen cuprinde texte studiate si în anii anteriori, iar problemele de limbã si comunicare se consolideazã altfel la 14 ani”, a declarat Maria Cârlescu, profesor de limba si literatura românã.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.