Iatã de ce judetul Vaslui meritã respectat în România
În timp ce lãtrãii de la posturile de televiziune centrale se strãduiesc sã arunce cu noroi în toti locuitorii judetului Vaslui, sunt oameni în aceastã zonã care fac cinste României, peste mãri si tãri. Este cazul brandului Casa de Vinuri Husi, condus de Serghei Bunescu, care a cucerit de ani de zile piata Chinei si încearcã, acum, sã ajungã pe pietele din SUA. Vinurile de Husi sunt în peste 3.000 de supermarketuri în toatã România, fiind exportate în 17 tãri. Si, pentru ca bucuria celor care conduc aceastã firmã sã fie completã, sãptãmâna trecutã, la concursul de vinuri Bachus, de la Focsani, vinurile din zona Husului – Merlot si Feteascã Albã 2014 – produse sub brandul Casa de Vinuri Husi au luat douã medalii de aur, în timp ce alte opt sortimente au primit medalii de argint.
Serghei Bunescu spune cã aceste rezultate nu ar fi fost posibile fãrã investitiile fãcute în ultimii ani, în tehnologii si suprafete de vii performante ca productie si soiuri. “Pe ansamblu, recolta anului 2015 a fost mult diminuatã de secetã, cu 30% fatã de anii trecuti. Ne-am înscris pe programul de ajutoare guvernamentale, pentru pierderile suferite”, explicã Bunescu. Casa de Vinuri Husi, cel mai cunoscut brand viticol din judetul Vaslui, are acum 600 de hectare de vie în zona Husului, atât în municipiu, cât si în comunele din jur. Peste 300 de hectare au intrat deja în reconversie, urmând ca pe acele suprafete sã se planteze alte sortimente de vie, în locul celei bãtrâne, care nu mai dã randament. Se vor face, astfel, douã noi ferme, de câte 150 de hectare, la Ghermãnesti si podgoria Bohotin, în care vor lucra încã 100 de oameni, dat fiind cã se vor folosi tehnologii si utilaje noi, inclusiv sisteme de irigatii. Totalul sumelor investite în reconversia suprafetelor plantate cu vie ajunge la 5 milioane de euro, o sumã destul de importantã, care va permite Casei de Vinuri Husi sã dezvolte o productie importantã de struguri, anii viitori.
Vinurile produse de Serghei Bunescu au câstigat premii la toate concursurile internationale
Ca o recunoastere a muncii viticultorilor huseni, la International Wine Contest Bucharest 2015, concursul international de vinuri din capitala României, Zghihara de Husi 2014 a primit medalia de aur, cea mai înaltã distinctie dintre toate soiurile de vinuri prezentate, în timp ce Feteasca Albã 2014 a primit medalia de argint. Un alt concurs important, VinVest, de la Timisoara, a adus marea medalie de aur, pentru Feteasca Regalã de Husi, adicã marele premiu al concursului. Si Zghihara de Husi a fost pe placul juriului, care a acordat acestui vin o medalie de aur. Sãptãmâna trecutã, Casa de Vinuri Husi a participat la concursul Bachus, la Focsani, unde a primit douã medalii de aur, pentru Merlot si Feteasca Albã 2014, plus alte opt medalii de argint, astfel cã brandul Casa de Vinuri Husi a fost cel mai medaliat dintre toate firmele participante. “Nu este usor sã ajungi aici. În acest moment, pot sã spun cã exportãm în 17 tãri. Am traversat o perioadã mai grea, însã printr-o corectã evaluare a pietii, a ceea ce se cere, printr-un program de marketing adecvat putem spune cã suntem pe un drum ascendent si vom închide anul pe profit. Avem o crestere a vânzãrilor, pe intern si extern, cu 30%. Mai nou, am intrat pe pietele din Cehia, Polonia, tãrile baltice, purtãm discutii si tratative cu tãrile nordice si asteptãm cu nerãbdare rãspunsul comisiei pentru import din SUA, pentru a duce vinurile de Husi si în America. Dorim sã ne extindem si în America, desigur, cred cã avem toate atu-urile sã ne dezvoltãm afacerile si acolo. Avem calitate, vinuri foarte bune, productie atent monitorizatã”, mai spune managerul Casei de Vinuri Husi.
Podgoriile Casei de Vinuri se vor extinde cu pânã la 150 de hectare
Dupã ce, ani de-a rândul, celebrele vii din jurul Husului au dispãrut, pentru cã proprietarii au dorit sã planteze, în loc de vii, porumb sau alte culturi, în loc sã pãstreze acest aur galben-auriu, iatã cã a venit timpul ca acest brand cunoscut sã se dezvolte si sub raportul suprafetelor. Anii urmãtori, în zona Husi se vor planta în jur de 150 de noi hectare de vii, pe care Casa de Vinuri Husi intentioneazã sã monteze cele mai noi tehnologii, inclusiv în domeniul irigatiilor. Este de la sine înteles cã este nevoie de aceste investitii, pentru cã în conditiile acestui an secetos firma huseanã a fost nevoitã sã cumpere struguri de la populatie sau de la firme de profil din Republica Moldova, pentru a face fatã la comenzile pe care le are. “Trebuie sã o spun: ne lipseste brandul de tarã, oricât de mult ne strãduim noi sã facem ceva. Ne lipseste brandul de podgorie, fiecare producãtor se zbate singur sã realizeze ceva în extern, fãrã ajutorul statului. Înainte de ’89, strãinii stiau cã România este un brand viticol important, cã aici se produc fructe si legume, produse de carne de bunã calitate. Acum, am ajuns sã ne batem pentru orice piatã, sã recucerim ceea ce s-a stricat. Nu putem pãtrunde cu vinurile noastre în Rusia, din cauza tarifelor mari solicitate în aceastã tarã, însã încercãm sã compensãm pe piete foarte mari, cum este China, unde suntem prezenti de ani de zile. Vom mãri si echipa de vânzãri, cu încã zece agenti de vânzãri si directori zonali, pentru cã vrem sã acoperim toatã reteaua HORECA, adicã hoteluri si restaurante, din România”, mai explicã managerul Casei de Vinuri Husi.
Bãtaie mare pe o piatã evaluatã la 1 miliard de euro
Piata vinurilor din România înseamnã venituri anuale de 1 miliard de euro, din care jumãtate este cifra realizatã de producãtorii traditionali, iar cealaltã jumãtate este obtinutã de producãtorii traditionali. Sunt sume foarte mari care scapã de sub controlul fiscalizãrilor, în special la populatie, din încasãrile a mii de tone de vin produs în gospodãrii, care se vând fãrã chitantã si facturã. Bucuria celor de la Casa de Vinuri Husi este cã vinurile produse în celebra zonã viticolã ajung acum în peste 3.000 de supermarketuri din toatã România. Anii urmãtori ar putea aducã noi schimbãri si o diversificare a pietii, iar Casa de Vinuri se pregãteste de pe acum pentru schimbãrile care vor surveni.