spot_img
spot_img
-1.3 C
Vaslui
13-ian.-2025

Casa de Sãnãtate dã o loviturã de 10 miliarde lei spitalelor

- Advertisement -

Cardul de sãnãtate, implementat cu “succes” de Polak la Vaslui, dã rateuri

PROBLEME…Furnizorii de servicii medicale din judetul Vaslui vor primi în aceastã lunã o loviturã cruntã din partea Casei Nationale de Asigurãri de Sãnãtate (CNAS). Din cauza disfunctionalitãtilor din sistemul informatic, aproximativ 120 de cazuri nu au fost validate de cãtre CJAS. Astfel, managerii de unitãri medicale au aflat cu uimire cã, desi au prestat servicii medicale bolnavilor, acestea nu vor fi decontate. O vinã si mai mare pentru tãierea bugetelor spitalelor si ale laboratoarelor de analizã o au chiar bolnavii, care au uitat sau n-au stiut cã trebuie sã prezinte cardul de sãnãtate în momentul primirii serviciilor medicale. Pentru luna septembrie vorbim de aproape 500 de astfel de cazuri. Numai la Spitalul Judetean de Urgentã Vaslui “paguba” se ridicã la aproximativ 500.000 de lei. Nici la Bârlad situatia nu este mai bunã, suma care va fi opritã de cãtre CJAS ridicându-se la aproape 320.000 de lei. Conducerea Casei Judetene de Asigurãri de Sãnãtate recunoaste cã au fost erori în sistem, însã “în acest moment acestea sunt verificate, urmând ca în perioada urmãtoare sã se finalizeze validarea serviciilor realizate în limita valorilor de contract.”

Implementarea cardului de sãnãtate în sistemul sanitar românesc se dovedeste a fi un fiasco total. În ultimele cinci sãptãmâni, sistemul informatic din sãnãtate a suferit mai multe avarii. În loc sã tragã la rãspundere firma care se ocupã cu functionarea acestui sistem, Casa Nationalã de Asigurãri de Sãnãtate a decis sã sanctioneze furnizorii de servicii medicale. “În multe cazuri, în momentul în care am fãcut prevalidarea, sistemul a fost ok. Dupã patru-cinci zile, acelasi sistem a dat eroare în cazul respectiv”, ne-a declarat un medic. Spitalul Judetean de Urgentã Vaslui a fost unitatea medicalã cea mai afectatã de aceste avarii în sistem. “Dintr-un total de 287 de cazuri online rezolvate, 93 ne-au fost refuzate din cauza erorilor din sistem. Asa cum era si firesc, am fãcut contestatie pentru cã nu noi suntem de vinã pentru aceste nereguli”, ne-a declarat un angajat al SJU Vaslui. Cazuri nedecontate din cauza avariilor din sistem s-au înregistrat si la clinica “Spitalis” din Negresti, în numãr de cinci.

Cele mai mari pagube, provocate de bolnavi

Începând cu 1 septembrie, cardul de sãnãtate a devenit singurul instrument de validare si decontare a serviciilor din sistem. Vasluienii, ca majoritatea asiguratilor din tarã, n-au stiut acest lucru si s-au prezentat la furnizorii de servicii medicale fãrã a avea acest instrument. Pentru a nu bloca sistemul, Casa Nationalã de Asigurãri de Sãnãtate a acordat o perioadã de 72 de ore de la momentul acordãrii serviciului medical, în care asiguratul sã poatã reveni cu cardul la furnizorul de servicii medicale. Numai cã odatã iesiti de pe poarta spitalului, peste 500 de vasluieni nu s-au mai întors, si astfel cei care i-au tratat au iesit în pierdere, neputându-si valida munca depusã. Potrivit legii, aceste cazuri nu vor fi decontate de CNAS.

Spitalul Judetean Vaslui, pierderi de aproximativ 5 miliarde de lei

În luna septembrie, cea mai mare unitate medicalã din judet a tratat 279 de asigurati fãrã ca acestia sã aibã cardul de sãnãtate. Cei mai multi au fost la sectia de Obstetricã-Ginecologie (60) si Psihiatrie (58). “Din câte am înteles, suma care ar urma sã ne fie datã jos din contractul de finantare, din cauza acestor cazuri, se ridicã undeva la 500.000 de lei. 75 % din aceste cazuri au fost la Urgente. Oamenii nu au avut cardul asupra lor, însã ce e mai rãu e cã nici dupã ce au plecat nu s-au mai întors sã-l aducã, pentru a fi validate serviciile prestate de spital. Punem aceastã situatie si pe seama faptului cã septembrie a fost prima lunã în care cardul a devenit obligatoriu. Noi sperãm totusi sã nu rãmânem pierduti de acesti bani, pentru cã, în ceea ce ne priveste, ne-am fãcut treaba. Cum ar trebui sã procedãm cu o persoanã adusã la spital în urma unui grav accident ? Sã-l tinem la poartã sau pe holuri pânã ce familia îi va aduce cardul ? Este clar cã sunt probleme cu acest sistem, dar noi sperãm cã ele vor fi rezolvate în cel mai scurt timp pentru ca nici furnizorii de servicii medicale si nici asiguratii sã nu mai aibã de suferit”, a declarat Neculai Sorescu, directorul economic al Spitalului Judetean de Urgentã Vaslui.

Clinica “Spitalis” din Negresti, lãsatã fãrã 25 % din bugetul pe luna septembrie

Nici la Negresti situatia nu este mai rozã. Singura clinicã din oras care asigurã servicii medicale asiguratilor va trebui sã se descurce fãrã 25 % din valoarea contractului semnat cu CJAS. “Sistemul a fost gândit gresit pentru cã acest card de sãnãtate, care este o idee foarte bunã si care vine în ajutorul tuturor, primeste acum serioase lovituri. Lumea nu va mai avea încredere în el si asta din cauza unor probleme care, dupã pãrerea mea, puteau fi evitate. Nu numai spitalele din judetul Vaslui se vor alege cu bani mai putini. La Iasi, unui spital i-au fost tãiati 1,8 milioane de lei, din acelasi motiv. Mai rãu e cã azi (n.r. ieri) suntem în 13. Pe 15 e zi de salarii si multe unitãti medicale vor fi afectate de aceste tãieri. La clinica Spitalis din Negresti am avut 37 de cazuri nedecontate de Casã. Cinci din cauza erorilor apãrute în sistemul informatic, iar 32 din cauzã cã asiguratii nu aveau cardul la ei. Suma care ne-a fost tãiatã este de aproximativ 150 de milioane de lei, ceea ce reprezintã 25% din bugetul clinicii noastre”, ne-a declarat Iulian Serban, managerul clinicii “Spitalis” din Negresti.

Casa Judeteanã de Asigurãri de Sãnãtate recunoaste cã sunt erori în sistem

Problemele cu care se confruntã furnizorii de servicii medicale din judetul Vaslui le sunt cunoscute si reprezentantilor CJAS, care au semnalat, la rândul lor, erori în sistem. “Raportarea si validarea serviciilor medicale realizate în luna septembrie 2015 de unitãtile sanitare cu paturi în contract cu CAS Vaslui este în curs de desfãsurare. CAS Vaslui, în urma procesãrii raportãrilor, a transmis unitãtilor sanitare cu paturi, în format electronic, erorile semnalate de sistem. În prezent, aceste erori sunt verificate atât de personalul Casei de Asigurãri de Sãnãtate, cât si cel al unitãtilor sanitare cu paturi, urmând ca în perioada imediat urmãtoare sã se finalizeze validarea serviciilor realizate în limita valorilor de contract, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”, a declarat Maria Vlasici, presedintele CJAS Vaslui.

La spitalul din Bârlad, gaura este de 3,2 miliarde de lei.

ARSI LA BANI…Medicul Gabriela Danis, directorul medical al Spitalului de Urgentã din Bârlad ne-a precizat cã de la 1 septembrie, de când a fost introdusã obligativitatea cardului de sãnãtate la orice prezentare la spital, au fost sute de cazuri când pacientii nu au avut cardul la ei. Din aceastã cauzã, CJAS Vaslui a respins plata cazurilor unde nu s-a prezentat cardul de sãnãtate, deoarece sistemul informational dã eroare, nepermitând plata, desi persoana apare în sistemul de sãnãtate. Simplu fapt cã nu prezintã cardul de sãnãtate la spital, pentru orice fel de interventie medicalã – fie spitalizare de zi, spitalizare continuã sau cazuri cronice, CJAS nu poate introduce efectuarea plãtii serviciului medical oferit, din lipsa codului personal de pe card. Pentru luna septembrie la spitalul bârlãdean sunt refuzate la platã 127 de cazuri – internare continuã, 88 de cazuri la internãrile de zi si alte câteva zeci de cazuri la pacientii cronici. Valoarea serviciilor nedecontate de CJAS Vaslui se ridicã la aproximativ 323 000 de lei (trei miliarde douã sute trezeci de milioane de lei vechi). “La aceastã orã avem pe septembrie câteva sute de cazuri invalidate de CJAS Vaslui: 127 – spitaluzare continuã, 88 spitalizare de zi si mai multe cazuri la cronici. Suntem în fata acestor cazuri, care dau eroare în sistem, deoarece pacientii nu ne prezintã cardul de sãnãtate, desi îl au emis, deci ei apar cu card primit. Aceasta este marea noastrã problemã. Noi stim tot ce avem de fãcut, cu conditia sã avem cardul de sãnãtate. Dacã acesta nu ne este prezentat noi nu ne putem semna serviciul respectiv, lucru care este eroare dominantã si principala cauzã de invalidare. Acest lucru trebuie sã-l facem în cel mult 72 de ore de la acordarea servicului. Au fost destui care au promis cã vor aduce cardul de sãnãtate a doua zi, dar n-a mai venit nimeni sã-l aducã. Deci asta este cea mai mare dominantã cu care ne luptãm. Avem posibilitatea, noi verificând toate documentele, la regularizarea de la trimestru, sã mai putem salva din pierderile suferite, adicã sã intrãm pe alte erori decât lipsa cardului, pentru a ni se restitui banii”, a precizat medicul Gabriela Danis, directorul medical al spitalului bârlãdean.

Pagubã de 2,5 miliarde si la spitalul Husi !

DEZASTRU…Si pentru Spitalul Municipal “Dimitrie Castroian” Husi, programul informatic, menit sã gestioneze sistemul national al cardurilor de sãnãtate, si proasta informare a asiguratilor s-au dovedit a fi falimentare ! Numai în prima lunã de la implementarea acestei solutii informatice, paguba a fost de 2,5 miliarde din bugetul spitalului municipal Husi. Din cei 980 de pacienti tratati de institutie, serviciile efectuate pentru 249 de bolnavi nu au fost luate în consideratie, întrucât oamenii – neobisnuiti deocamdatã cu cardul de sãnãtate – nu s-au prezentat la spital cu acest document. Degeaba s-a scos în evidentã aceastã realitate, si anume faptul cã oamenii încã nu au obiceiul de a veni la spital cu cardul, dar, cu toate acestea, ei nu pot fi lãsati fãrã tratament, cãci sistemul a respins toate cele 249 de cazuri (internãri de zi, internãri continue, etc). De asemenea, au mai fost 22 de cazuri ale unor pacienti care, la momentul internãrii, nu aveau cardul de sãnãtate emis, primindu-l spre finalul lunii septembrie. Si ei au fost tratati corespunzãtor, întrucât s-a crezut cã, particularizându-se situatia lor, serviciile vor fi decontate, asa cum ar fi firesc! Degeaba, însã! Sistemul le-a invalidat, fãrã drept de apel. Alte aproape 80 de cazuri nu au fost nici ele validate de sistemul informatic, întrucât pacientii si-au adus cardurile de sãnãtate mai târziu, dupã cele 72 de ore, prevãzute de sistem, ca fiind limita de acceptare. În total, cheltuiala spitalului Husi, calculatã la 2,5 miliarde de lei vechi numai în luna septembrie, nu a fost validatã si nu va fi decontatã de CNAS. “Pierdem în luna septembrie 2,5 miliarde de lei, cu aceste 249 de cazuri invalidate, bani care conteazã enorm pentru spitalul nostru. S-a muncit, s-au fãcut serviciile medicale, dar Casa nu ne va deconta cele 249 de cazuri, cãci sistemul informatic nu ne-a acceptat situatiile mai sus arãtate. Nu ni se acceptã contestatii, nu ni se acceptã nimic, asa cã asteptãm solutii din partea celor care pot interveni si pot îndrepta astfel de situatii. Apelul nostru cel mai important este, de fapt, cãtre oameni, cãtre pacientii care ajung la spitalul municipal Husi ! Îi rugãm sã îsi ia, odatã cu cartea de identitate, si cardul de sãnãtate. E imperios necesar, altfel pot rãmâne fãrã serviciile medicale solicitate, cãci, dupã cum vedeti, fãrã aceastã semnãturã electronicã cu cardul, nu ni se deconteazã serviciile. Dacã oamenii înteleg acest lucru, ne vom putea face treaba mai bine cu totii. Chiar dacã vin la urgentã sau nu, indiferent, trebuie sã se prezinte cu cardul. Dacã nu au la ei în acel moment, apartinãtorii sã se prezinte cu cardul în perioada în care persoana este internatã. Îi rugãm foarte mult, pentru ca sã nu mai întâmpinãm asemenea situatii”, a transmis managerul Lucia Rotaru Ciupilan.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.