Un scandal aproape guvernamental
TUPEU NEMTESC… Prefectul judetului Vaslui, Andrei Puicã, a rãmas fãrã curent electric, la apartamentul sãu din Crucea Gãrii. “Am mers acasã si am vãzut cã nu este curent. Am încercat sã întreb si la vecini, dar mi s-a pãrut cã ar fi o defectiune la retea, asa cã am plecat înapoi la serviciu, fãrã sã mã gândesc ce s-a întâmplat. Seara, când am trecut pe la apartament – pentru cã eu stau la socri, nu am nici mobilier acolo – era întuneric, am gândit cã este o defectiune”, spune prefectul judetului. În realitate, fãrã a fi avertizat si fãrã nici cea mai micã mãsurã de atentionare, prefectul judetului a fost deconectat de la retea pentru neplata facturilor la energie electricã. Nu a fost singura “victimã” a mizeriilor fãcute de compania germanã E-On, în ziua de marti. Vorbim de o firmã cãreia guvernantii i-au dat drept de viatã si de moarte asupra a milioane de români, atunci când i-au predat retelele de distributie si furnizare în milioane de case în toatã tara. “Acesti nesimtiti de la E-On mi-au tãiat curentul pentru neplata unei sume de 90 de lei. Nu am fost avertizatã, nimic, pur si simplu am venit de la serviciu si nu aveam curent în casã, toatã noaptea am stat pe întuneric, desi am achitat imediat”, spune o altã cititoare a ziarului nostru, lãsatã fãrã curent tot marti. Abonatii de care E-On îsi bate joc, debransându-i de la retea pentru cã nu si-au plãtit facturile, sunt obligati sã achite o taxã “ca la curve”, de 273 de lei, o taxã de reconectare. Asta nu înseamnã cã, dacã ai achitat taxa, gata, esti reconectat. Nici vorbã! Ti se spune sã astepti pe întuneric o noapte, pentru cã echipele de electricieni de la E-On – sau de la firmele care fac treaba mizerabilã de deconectare – lucreazã doar pânã la ora 17.00!
Numai în România se putea întâmpla o astfel de tâmpenie: sã dai pe mâna unei companii, chipurile, foarte serioasã, mii de kilometri de retele de furnizare si distributie a energiei electrice, avere construitã din greu de comunisti, iar compania respectivã sã-si batã joc mai apoi de poporul tãu. Asa se întâmplã, zi de zi, la Vaslui, ca si în toate judetele în care compania germanã E-On actioneazã, pentru cã “tâlharii cu gulere albe” de la compania de electricitate actioneazã dupã cum îi taie capul. Sunt foarte multe dovezi ale abuzurilor fãcute de cei de la E-On. Debransãri fãcute fãrã nicio informare a abonatului, reconectãri în dorul lelii, taxe aberante, care nu au nicio acoperire legalã. Dacã o firmã ca E-On ar actiona la fel în orice stat din UE, ar fi scoasã afarã de pe piatã. Numai în România, nu. În urmã cu douã zile, victima unui abuz al companiei E-On a fost însusi prefectul judetului Vaslui, Andrei Puicã. “M-am dus pe la prânz acasã, dar nu aveam curent electric. Am gândit cã e o avarie. Seara, din nou, nu aveam curent. Dimineatã am adus un electrician, care s-a uitat în tablou si a vãzut cã un fir fusese desprins de acolo. Atunci mi-am dat seama cã fusesem debransat pentru neplatã. Nu am primit niciun avertisment, niciun preaviz, nimic. Cum aveam sã stiu cã voi fi debransat? Când vin facturile, vin câte trei sau patru deodatã. De unde sã stiu care e mai veche sau mai nouã sau pe care trebuie sã o plãtesc prima? Norocul meu a fost cã stau la socri, nu am stat pe întuneric, însã altii nu au fost asa de norocosi ca mine si au stat noptile fãrã luminã”, a spus prefectul. Ca orice abonat, Andrei Puicã a scos din buzunar o sumã pentru care E-On nu are nicio acoperire. 273 de lei este taxa de reconectare. Ori, la deconectare este trimis maxim un electrician, care desprinde un fir de la tablou, operatiune care dureazã 1-2 de minute. Nu e vorba de masini cu echipamente speciale, echipe de electricieni pregãtite la nu stiu ce facultate din Germania, nimic. Un muncitor desprinde un fir si, pentru treaba asta, se încaseazã 273 de lei. Este, de departe, cea mai nenorocitã afacere fãcutã pe spinarea a sute de mii de vasluieni.
E-On se spalã usor pe mâini: deconectãrile le-a dat la o firmã privatã, cã asa se spalã banii în România!
De fapt, taxa de 273 de lei nu ar fi perceputã de E-On, se spune, pentru cã treaba murdarã cu deconectãrile ar fi fãcutã de o companie privatã. Adicã, E-On îsi bate joc de abonati printr-o altã firmã, cãreia îi ordonã sã meargã la anumite adrese si sã lase mii de familii din judet fãrã energie electricã, în fiecare lunã. Probabil, din suma de 273 lei, taxa de reconectare, o parte se duce pentru “efortul” depus de electricianul de la firma privatã, care a scos firele de la tabloul de pe holul blocului. Treaba stã cam asa: E-On face o listã cu debransãri pentru neplatã, iar în fiecare dimineatã adresele celor care urmeazã sã fie “executati” sunt comunicate celor de la firma privatã, care executã debransãrile propriu-zise. “M-au debransat de la retea, fãrã niciun avertisment. Dacã ar fi pus în cutia postalã o hârtie, ceva, din care sã aflu cã sunt pasibil sã rãmân fãrã curent în casã, as fi stiut. Dar, nu m-au avertizat. Într-o dimineatã, am iesit din scarã, iar la tabloul de bloc lucra un electrician, l-am si salutat. De fapt, el venise miseleste sã mã debranseze, mai târziu am înteles asta. Asa lucreazã acesti tâlhari de la E-On. Sunt stat în stat. Ce se întâmplase? Pe la finele lunii august am primit o facturã cu douã facturi, una mai veche si alta mai nouã. M-am dus la relatii cu clientii, la E-On, la Vaslui, si am cerut sã mi se dea facturi separate. Mi-au spus cã nu pot sã-mi dea separat, dar sã folosesc codul de bare si sã plãtesc cât am. Era 290 si ceva de lei, totalul celor douã facturi. Am mers la bancã, am folosit un automat si am plãtit 200 de lei, urmând ca 90 de lei sã-i achit mai târziu, nu aveam mai mult atunci. Ori, m-am trezit cu nea electricianul la tablou, fãrã sã-mi trimitã un preaviz, nimic, cã îmi taie curentul. E bãtaie de joc la adresa vasluienilor, a românilor, aceastã companie. Ar trebui sã iesim cu totii în stradã, sã protestãm pânã ce pleacã din tarã”, spune un cititor al ziarului nostru.
Aveti grijã: “tâlharii” cu bransãrile si debransãrile au program doar de zi! Noaptea, Dumnezeu cu mila…
Omul a crezut cã va reusi sã convingã pe cineva de la E-On sã-i repunã instalatia în functiune. În zadar. “M-am dus în jur de 17.00 la E-On, când am vãzut cã nu am curent în casã, cu gând cã am sã plãtesc factura si taxa lor de reconectare. Am sunat înainte de asta la Târgu Mures, acolo mi-au spus cã este sediul de la relatii cu clientii a E-On. Cineva de acolo m-a sfãtuit sã achit suma restantã, 94 de lei, plus taxa de reconectare, dându-mi de înteles cã as avea o sansã sã am luminã în casã, peste noapte. La postã mi s-a spus cã nu se mai încaseazã facturile E-On de trei ani, la bãnci se închisese, asa cã am ales sã plãtesc la un automat, într-un magazin. Tipul de la relatii clienti mi-a spus sã trec o chitantã de 368 de lei, adicã factura restantã si taxa de reconectare, dupã care sã fac o pozã la chitantã si s-o trimit la un mail de la serviciul lor de clienti. Am bãgat codul de bare la factura E-On si mi-a apãrut un mesaj cã nu pot plãti mai mult de 184,5 lei, asa apãrea pe facturã. Am plãtit suma de 370 de lei în douã chitante, dupã care am fugit sã fac o pozã la chitante si am sunat din nou la Târgu Mures. Am stat de vorbã cu un alt operator. Sã nu uit: cei de la relatii clienti te tin în asteptare, la telefon, câte 10, 20 sau 30 de minute, de-ti vine sã le dai foc, când îti rãspund. Ei bine, am fãcut chitante cã am plãtit tot, dar cel de la relatii clienti îmi spune cã nu are acces la mailul serviciiclienti@eon-romania.ro, dar sã-i pun pozele pe mailul lui. I-am fãcut pe plac si i-am trimis chitantele. Am întrebat: “Am achitat tot ce ati cerut, nu mai spun cã nu mi-ati dat preaviz, vreti sã vorbiti cu colegii dvs sã vinã sã mã reconecteze, sã nu stau noaptea asta pe întuneric?”. Stiti ce mi-a rãspuns: “Nu vã pot minti, în seara asta nu aveti nicio sansã, echipele lucreazã doar pânã la 17.00. Dar, vã fac o facturã de reconectare si o voi da în lucru la colegii de la Vaslui mâine dimineatã. Poate cã, mâine, pe la 16.00, s-ar putea sã vã reconecteze”. Stiti cum se spune la români: “si f…t si cu banii luati”, cam asa m-au fãcut cei de la E-On. Este posibil ca o companie cu sute de mii sau milioane de abonati sã nu aibã echipe care sã rebranseze oamenii seara, chiar dacã le achitã mizeriile lor de taxe? Chiar nu poate nimeni sã-i punã la punct pe acesti nesimtiti?”, a mai completat cititorul nostru, care a stat o noapte pe întuneric, desi nu mai avea nicio datorie la E-On.
La Muntenii de Jos, în apropierea Vasluiului, se întrerupe curentul în fiecare searã. Nesimtitii de la E-On nu-si cer niciodatã scuze!
Când vine vorba de facturile lor restante, cei de la E-On stiu sã taie în carne vie. Dar, ce te faci când aceiasi nemernici lasã pe întuneric mii de familii, la douã-trei zile, pe motiv cã au avarii? “Noi, la Muntenii de Jos, stãm mai mult pe întuneric, seara. Cred cã, într-o sãptãmânã, douã sau trei nopti ne culcãm pe întuneric, chiar si vara. Degeaba sunãm la E-On, ni se spune cã au avarii. Dar, pe noi cine ne despãgubeste pentru mizeriile pe care ni le fac acesti nemti? Ni se stricã mâncarea în frigidere, se stricã televizoare, lor nu le pasã. Dar, dacã nu-ti plãtesti factura, se nãpustesc asupra ta”, spune un locuitor din Muntenii de Jos, la câtiva kilometri de Vaslui. La fel ar putea spune si alte mii de familii din oras, care, zi de zi, se trezesc cu curentul luat, pentru cã domnii de la E-On au avarii.
“Au venit oamenii la mine plângând, cu taxa asta aberantã de reconectare”
“Eu, însumi, am avut probleme cu E-On. Au fost mai multi oameni la mine, plângând, care au spus cã nu au bani pentru a plãti taxa asta de reconectare. Multe cazuri din acestea au ajuns la mine, însã am citit contractele si am vãzut cã acesti domni de la E-On sunt acoperiti în documente, nu ai ce sã le faci. Trebuie sã ai nervii tari, dacã ajungi în situatia asta. M-am enervat si eu, dar nu am avut altceva de fãcut, decât sã mã resemnez. Situatia e simplã: plãtesti cât îti cer ei, dacã nu plãtesti la timp trebuie sã achiti o taxã de reconectare” – Dumitru Buzatu, presedintele CJ Vaslui.