Începând cu data de 2 august a.c., au intrat în vigoare modificãri legislative foarte importante ale Legii serviciului de alimentare cu apã si de canalizare. Astfel, conform noilor prevederi legale, “bransamentul propriu pânã la contor, inclusiv contorul, se predã cu titlu gratuit autoritãtii administratiei publice locale. Receptia si preluarea bransamentului ca mijloc fix se realizeazã de cãtre autoritatea administratiei publice locale conform legislatiei în vigoare”. La Vaslui, câteva sute de bransamente sii mii de contoare vor fi predate cãtre municipalitate, urmând un proces destul de clar definit de lege. Si mai important, Aquavas, sucursala Vaslui, va beneficia de acum un statut mai clar în recuperarea debitelor, câtã vreme facturile emise de operatorul de apã/canal sunt considerate titluri executorii!
Noile prevederi explicã si în ce mod se va trece la facturarea individualã, de acum încolo. “În vederea trecerii la încheierea contractelor individuale, contractul de furnizare/prestare a serviciului încheiat cu utilizatorul colectiv se poate rezilia, la cererea acestuia, numai cu acordul scris al tuturor proprietarilor, exprimat prin hotãrârea adunãrii generale a asociatiei luatã cu unanimitate de voturi, si dupã achitarea la zi a tuturor debitelor datorate cãtre operator. În condominiile cu sistem de distributie verticalã a apei reci/calde este admisã încheierea de contracte individuale de furnizare/prestare a serviciului dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele conditii: în toate locurile de consum al apei reci si al apei calde din proprietatea individualã se monteazã, pe cheltuiala utilizatorului, numai contoare de apã cu citire la distantã care sunt utilizate ca aparate de mãsurã a consumului individual si se verificã metrologic la scadentã; în toate proprietãtile individuale din condominiu se monteazã, cu avizul operatorului, acelasi tip de contor; certificatele metrologice emise de producãtor/laboratorul autorizat metrologic pentru contoarele de apã cu citire la distantã montate în toate proprietãtile individuale se predau operatorului”. Indiferent de sistemul de distributie a apei în bloc, contractarea individualã a furnizãrii/prestãrii serviciului cu utilizatorii din condominiu se va face de acum înainte în punctul de delimitare dintre reteaua publicã si instalatia interioarã a condominiului, respectiv contorul montat la bransamentul blocului de locuinte, pentru alimentarea cu apã, si cãminul de racord, pentru preluarea la canalizare.
Aquavas va avea mai multe obligatii fatã de abonati: nu se va tãia apa la un bloc întreg, din cauza unui rãu-platnic
Principalele obligatii ale operatorului Aquavas în raport cu utilizatorii din blocuri, în cazul încheierii de contracte individuale de furnizare/prestare a serviciului, vor fi si ele destul de importante. Aquavas, sucursala Vaslui, va trebui sã asigure la bransamentul condominiului parametrii de calitate a apei potabile, sã repartizeze pe fiecare unitate imobiliarã consumul de apã înregistrat de contorul montat la bransamentul condominiului: diferenta dintre consumul înregistrat de contorul de bransament si suma consumurilor individuale se repartizeazã egal pe unitate imobiliarã si se factureazã individual; sã emitã lunar facturã fiecãrui utilizator: factura va cuprinde si o rubricã cu termenele de scadentã ale tuturor contoarelor pentru care utilizatorul trebuie sã asigure, pe cheltuiala sa, verificarea periodicã metrologicã. “Vom factura în sistem pausal utilizatorii care nu asigurã montarea contoarelor de apã în toate locurile de consum aferente proprietãtii individuale sau care nu verificã metrologic contoarele la termenul de scadentã ori nu înlocuiesc toate contoarele respinse metrologic”, spune Ticu Bahnariu, directorul sucursalei Vaslui a Aquavas. Firma nu va mai putea sã sisteze furnizarea/prestarea serviciului la nivel de condominiu în caz de neplatã a facturilor individuale.
Locatarii vor fi obligati, la rândul lor, sã permitã echipelor Aquavas accestul în apartamente, în cazul unor fraude
La rândul lor, proprietarii din apartamente au si ei obligatii clar stipulate de noile prevederi ale legii. Astfel, locatarii vor avea mai multe obligatii, în cazul încheierii de contracte individuale de furnizare/prestare a serviciului, respectiv: sã suporte proportional cu cota-parte indivizã cheltuielile de administrare, întretinere si reparare a instalatiilor comune de alimentare cu apã si de canalizare din condominiu; sã plãteascã pânã la termenul de scadentã facturile individuale emise de operator; sã suporte cheltuielile de montare, verificare periodicã metrologicã si înlocuire a contoarelor de apã aferente proprietãtii individuale; sã înlocuiascã contoarele de apã cu citire la distantã numai cu contoare de acelasi tip si sã comunice operatorului, în termen de cel mult 48 de ore, seria si indexul contorului nou împreunã cu seria si indexul contorului înlocuit; sã permitã accesul operatorului pe proprietatea lor, în cazul suspiciunii de fraudã, pentru verificarea integritãtii contoarelor si a functionãrii instalatiilor interioare de apã, în termen de cel mult 48 de ore de la solicitare, sub sanctiunea facturãrii în sistem pausal în 5 zile de la notificarea scrisã; utilizatorul individual nu este exceptat si de la aplicarea altor sanctiuni prevãzute de lege în cazul în care se constatã violarea sigiliilor aplicate contoarelor sau robinetelor sau orice alte actiuni care pot denatura corectitudinea consumului înregistrat de contor.
O prevedere total nouã: nu ai canalizare, esti obligat sã o faci!
“Utilizatorii, persoane fizice sau juridice, inclusiv cei care au sisteme proprii de alimentare cu apã, au obligatia de a se racorda la sistemele publice de canalizare existente sau nou-înfiintate, dacã acestia nu detin statii de epurare avansatã care respectã conditiile de descãrcare a apelor epurate în mediul natural”, mai spun noile prevederi. Asta înseamnã cã în cazul acelor persoane care locuiesc la case, dar nu au conditii de epurare a apelor, vor fi obligati sã se branseze la sistemul centralizat, altfel riscã amenzi sau alte sanctiuni. Si o precizare clarã, care face luminã într-o problemã care stârnea multe discutii. De acum înainte, spune legea, “Factura individualã pentru serviciul de alimentare cu apã si de canalizare constituie titlu executoriu”. Adicã, ai primit factura si nu ai achitat-o, operatorul se poate îndrepta cu toate armele împotriva ta, pentru cã nu ti-ai respectat obligatiile. Operatorii au dreptul sa sisteze furnizarea/prestarea serviciului acelor utilizatori care nu isi achita contravaloarea serviciilor de furnizare/prestate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirãrii termenului de plata a facturilor, prin debransarea de la retelele publice de distributie a apei ori de la retelele publice de canalizare si sã solicite recuperarea debitelor în instantã. Reluarea furnizãrii/prestãrii serviciului de alimentare cu apã si de canalizare cãtre utilizator se face dupã achitarea sumelor facturate de operator conform prevederilor din contract. Asociatiile de proprietari sau de locatari, în calitate de cedent, pot cesiona cãtre Aquavas, în calitate de cesionar, în vederea recuperãrii, debitele utilizatorilor din imobilele de tip condominiu cu o vechime mai mare de 60 de zile, în cazul în care valoarea debitelor reprezintã cel mult 15% din valoarea lunarã a facturii aferente fiecãrui bransament.