REVIGORATI… Revenirea muncitorilor din strãinãtate se simte în toate sectoarele, de la constructii pânã la servicii medicale. Luna august, perioada traditionalã pentru concedii în Europa, devine în Bârlad luna investitiilor si a consumului. Muncitorii întorsi în orasul natal sau în satele din jurul Bârladului folosesc acest timp pentru a-si construi sau renova locuintele. Multe societãti de materiale de constructii înregistreazã vârful de activitate în perioada verii, iar patronii caselor de schimb valutar se freacã pe mâini. Cãpsunarii nu se uitã la curs si schimbã banii într-o veselie.
Luna august este în Italia, dar si în Spania, destinatã vacantelor de varã, în cele douã sãptãmâni de la mijlocul lunii (perioada denumitã „ferragosto”) institutiile publice închizandu-si portile sau lucrând cu program redus, în acelasi mod comportându-se mai mult de douã treimi dintre agentii economici. Multi dintre cei aflati la muncã în Italia sunt si ei nevoiti sã-si ia concediu în aceastã perioadã. În acelasi timp, în Bârlad activitatea economicã se accelereazã ca urmare a celor veniti acasã cu banii strânsi dupã un an de muncã. De exemplu, piata bârlãdeanã a materialelor de constructii înregistreazã în aceastã perioadã o crestere de 20-30% tocmai datoritã muncitorilor care revin în Bârlad pentru a-si construi locuinte sau pentru a-si renova casele. Unele depozite si magazine de profil electrocasnice înregistreazã vânzãri mai mari, în timp ce pentru altele activitatea stagneazã. La Flanco Bârlad vânzãrile au crescut pânã acum în aceastã lunã cu 15%, iar la Altex cu circa 20%
Crestere de 20-30% la materiale de constructii
„Vânzarea materialelor de constructii a crescut cu aproximativ 20 – 30% fatã de prima jumãtate a acestui an. Vânzãrile se vor opri, din pãcate, la sfârsitul acestei luni, deoarece bârlãdenii sau cei din comunele din jur care sunt la muncã în strãinãtate se întorc la locurile de muncã, iar cei rãmasi acasã nu îsi permit, din cauza crizei financiare, sã cumpere astfel de materiale. Asa s-a întamplat si anul trecut”, ne-a precizat o vânzãtoare de la un depozit de materiale de construictii din Piata Centralã Bârlad. Cele mai mari vânzãri sunt înregistrate la obiectele sanitare, chiuvete, vane, cabine de dus si plãci ceramice: faiantã, gresie, materiale folosite la amenajãri interioare.
Si restaurantele au profit bun!
Pentru patronul Restaurantului Galmondo din Bârlad, Ticã Diaconu, întoarcerea muncitorilor acasa din strãinãtate e manã cereascã. „Nu pot sã vã dau procente pentru cã nu am apucat sã le centralizez, dar oricum au crescut vânzãrile semnificativ fatã de luna iunie, care a fost o lunã moartã. Estimarea mea este undeva la peste 20% crestere, fata de lunile iunie si iulie”, a declarat acesta. Si restaurantul “Poienita” din Grãdina Publicã Bârlad a realizat deja o crestere de profit de circa 25%, stranierii petrecând la terasa din mijlocul oazei de verdeatã bârlãdene searã de searã. Cel mai important este cã odatã cu cresterea vânzãrilor la restaurante nu a crescut absolut deloc infractionalitatea (scandaluri si alte fite cu care de obicei stranierii vin acasã).
Cel mai mare profit: casele de schimb valutar!
Si casele de schimb valutar înregistreazã profit de pe urma persoanelor care muncesc în strãinãtate. În aceastã perioadã existã o crestere de aproximativ 50 % a tranzactiilor valutare. “Persoanele care lucreazã peste hotare vin si cumpãra lei românesti. Oamenii vin si schimbã mii de euro. Lunile iulie, august si septembrie merg cel mai bine”, a spus o casierã la o casã de schimb valutar din Bârlad.