TRIST Vasluiul, orasul din care a plecat în lumea largã talentatul regizor Corneliu Porumboiu, nu are niciun cinematograf. Asta, desi Porumboiu a devenit deja un brand în cinematografia din Europa. Cele douã cinematografe ale orasului sunt în ruinã si nu se poate face nimic pentru ele. Asta îl face pe Corneliu sã spunã cã obisnuinta românilor de a merge la cinema s-a pierdut de-a lungul anilor. Regizorul crede cã trebuie recuperatã traditia, prin promovare directã si refacerea sãlilor dupã modele întâlnite în strãinãtate, cu mici restaurante alãturi, unde oamenii sã discute.
Corneliu Porumboiu a declarat, sãptãmâna trecutã, la o dezbatere organizatã la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului International de Film Transilvania (TIFF), cã în România sunt circa 150 de ecrane de cinematograf, prea putine pentru o tarã cu 22 de milioane de cetãteni. “S-au pierdut douã generatii de spectatori, oamenii care sunt acum în jurul vârstei de 30 de ani si cei care obisnuiau sã meargã la cinematograf înainte de 1989. Cei care merg acum mai mult la cinema sunt tinerii, atrasi de filme 3D, de noutate, si va trece mult timp pânã ce oamenii vor reînvãta sã vinã la cinema. S-a pierdut obisnuinta de a merge la cinema, dar trebuie recuperatã cumva. (…) Problema e ce s-a întâmplat cu cinematografele vechi, care trebuie valorificate. În România sunt circa 150 de ecrane, ceea ce e putin pentru o tarã cu 22 de milioane de cetãteni. În plus, nu existã o promovare directã. Cinema-ul, din ce în ce mai mult, este o formã de socializare”, a spus Porumboiu. Potrivit acestuia, ar fi nevoie de refacerea cinematografelor vechi si abandonate si transformarea lor dupã modele întâlnite în strãinãtate, astfel încât sãlile de cinema sã aibã lângã ele un restaurant mic sau o cafenea, unde oamenii se întâlnesc si pot discuta despre film. De asemenea, regizorul a spus despre cel mai recent film al sãu – “Comoara”, premiat la Cannes – cã acesta este deja distribuit în cinematografele din România, dar ar putea intra si într-o caravanã pentru a fi vizionat de cât mai multã lume. La Vaslui, cele douã cinematografe construite pe timpul comunismului, Modern si Independenta, sunt adevãrate focare de infectie pentru populatia din zonele unde sunt construite, sustin autoritãtile locale, în conditiile în care au fost lãsate în paraginã de cãtre proprietar, respectiv Regia Nationalã a Distributiei si Exploatãrii Filmelor.