DACÃ DORITI Muzeul bârlãdean scoate la vânzare albumul de exceptie realizat la Verona, în celebra tipografie Bartolozzi. Albumul se intituleazã “Comori de artã din colectia de picturã Ion Chiricutã” si este un omagiu adus reputatului chirurg oncolog, care a donat o colectie aparte Muzeului “Vasile Pârvan” din Bârlad. Selectia lucrãrilor din albumul “Comori de artã din colectia de picturã Ion Chiricutã” a fost realizatã de cãtre expertul în artã si totodatã initiatorul proiectului ARGO ART DESIGN, Adrian Buga, împreunã cu Ion Christian Chiricutã, unul dintre fiii colectionarului. Albumul va fi lansat la Bucuresti, pe 5 mai, la Muzeul National de Artã a României, unde va avea loc si o expozitie cu o parte din lucrãrile donate muzeului bârlãdean începând cu 1982. Pe 15 mai va avea loc si la Muzeul “Vasile Pârvan” lansarea pretiosului album, care poate fi achizitionat la pretul de 1200 lei/bucatã.
Ion Chiricutã (1918-1988), unul dintre cei mai pertinenti si mai pasionati colectionari de artã ai secolului XX. Cu o precizie de chirurg, între douã vieti salvate, Ion Chiricutã a achizitionat opere ale artistilor români contemporani cu el: Theodor Pallady, Gheorghe Petrascu, Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba, Marcel Chirnoagã, Constantin Piliutã, Gheorghe Vânãtoru, sau Florin Niculiu (cu care Chiricutã a legat o frumoasã prietenie). Într-un fel, Chiricutã a salvat “vietile” unor tablouri sortite poate uitãrii iar cu putin înainte de finalul vietii sale, în anul 1982, acesta si-a donat întreaga colectie muzeului din orasul sãu natal, Bârlad, în care tatãl sãu a fost preot si doctor în teologie.
Acest album s-a nãscut, dincolo de spatiul magic al cãrtilor si al operelor de artã, din dorinta autorilor de a pune la dispozitia publicului iubitor de frumos o lucrare amplã, bogat ilustratã, cu detalii si istorii ale celor mai reprezentative opere de picturã si graficã aflate în colectia profesorului Ion Chiricutã. Urmãrind istoria generalã a artei românesti, cât si cea particularã a operei colectionate, a fost construitã o structurã personalã a acestui buchet de artã pornind de la sistemul gândit cu o mare strictete de la bun început chiar de cãtre colectionar, si s-a optat pentru gruparea catalogului în trei capitole separate, legate printr-o viziune comunã.
Primul capitol, „Pictura româneascã”, cuprinde o selectie a celor mai reprezentative lucrãri din colectie. Textul însotitor capitolului dubleazã experienta. Detaliul prilejuieste imersia în fiecare operã reprodusã si transformã simpla privire într-o veritabilã artã a întelegerii, prin contactul intim cu amãnuntul fotografiat si prezentat.
Al doilea capitol, „Arta Europeanã”, este format dintr-o selectie a lucrãrilor de picturã strãinã, care, prin cercetarea prilejuitã de publicarea acestui catalog, au adus cele mai noi si neasteptate date. Caracterul cu totul particular al acestei colectii de picturã strãinã este determinat si de elucidarea partialã a misterelor legate de cópii, falsuri si de nebãnuitele atribuiri ale lucrãrilor originale.
Al treilea capitol, intitulat „Inventarul total al colectiei de picturã”, este unul tehnic. Fiecare tablou este ilustrat fatã-verso, considerând cã pe spatele unei lucrãri sunt sedimentate straturi succesive ce poartã deopotrivã amprenta epocii în care a fost creatã si a mediului în care a circulat.