ARTÃ UIMITOARE… Ieri, la Bârlad, a poposit un cãlãtor – grafician renumit, plecat de pe mealeagurile tutovene si care, dupã 30 de ani, a venit sã ofere celor din zonã opera sa. Expozitia „Cãlãtoria”, a lui Dragos Pãtrascu, a fost vernisatã în prezenta a peste 150 de bârlãdeni si oficialitãti, având un succes nebãnuit. Operele lui Dragos Pãtrascu au stârnit uimire si admiratie.
Dragos Pãtrascu este unul dintre artistii plastici renumiti ai României, arta sa fiind catalogatã în curentul Modernism. Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad a gãzduit, ieri, expozitia „Cãlãtoria” a lui Dragos Pãtrascu, profesor universitar doctor în cadrul Universitãtii de Artã „George Enescu” din Iasi. Peste 150 de bârlãdeni si oficialitãti au asistat la vernisajul expozitiei artistului uimitor, Dragos Pãtrascu. Vernisarea a fiost asiguratã de Mircea Mamalaucã, directorul Muzeului bârlãdean. Proiectul “Cãlãtoria” este prima expozitie personalã de anvergurã pe care artistul Dragos Pãtrascu a deschis-o la Bârlad, dupã 30 de ani. Expozitia cuprinde o selectie de lucrãri, începând din anii studentiei si pânã la prezentarea unei instalatii de mari dimensiuni conceputã în ultimii trei ani. Ea va putea fi vizitatã, în perioada 1-26 februarie. Constituit ca o antologie, proiectul “Cãlãtoria” însumeazã o selectie a lucrãrilor artistului Dragos Pãtrascu din 1981 pânã în prezent. Ultima sa expozitie personalã a avut loc în urmã cu exact trei decenii, în 1984, astfel încât actualul proiect surprinde traiectul productiei sale artistice din timpul studentiei pânã în zilele noastre. Cuprinde o selectie de lucrãri începând cu autoportretele si compozitiile hiperrealiste din ultimii ani de facultate si din prima decadã a anilor ’80, gravurile din ciclul “Melancolia istoriei”, desenele în penitã pe hârtie si pânzã din anii ’90, incluzând ciclurile “De la fereastra mea” si “Note despre linie”. Continuã cu lucrãrile în care obiectul începe sã fie inserat peste desenele fãcute în acrilic pe pânzã, cu picturile “tactile” în care textul îsi face prezenta si pânã la prezentarea unei “instalatii” de mari dimensiuni, care va fi expusã la sala Cupola. Scenografie ludicã, poeticã, ironicã, melancolicã, în care personajele-obiect, orgolioase si pretioase se pierd în multime dar, în acelasi timp, “striga” pentru a capta atentia, pentru “a fi luate în seamã”. Este o trimitere la multimile urbane, la dorinta de a iesi în evidentã, dar si la însingurare, la melancolie. Este, în acelasi timp, si un elogiu adus diferentei într-o lume în care uniformizarea gustului si a mentalitãtilor au devenit omniprezente.
Cine este Dragos Pãtrascu
Dragos Pãtrascu s-a nãscut la Floresti, în comuna Alexandru Vlahutã, pe 12 septembrie 1954, pãrintii sãi fiind învãtãtori. A urmat Liceul de Artã la Galati, apoi Universitatea de Arte „George Enescu” din Iasi unde, în prezent, este profesor universitar doctor. A participat la mai multe expozitii de artã româneascã peste hotare, a avut mai multe expozitii personale, mai putine în tarã si mai multe în strãinãtate. A primit premii si distinctii încã de la începuturile carierei sale, putând sã amintim: Medalia de aur si Premiul Leonardo da Vinci acordate de Euroinvent, Ordinul Meritul Cultural în grad de cavaler, acordat de Presedintele României. Lucrãrile lui Dragos Pãtrascu sunt prezente în colectii de stat (Muzeul de Artã din Iasi, Muzeul din Bârlad, Vaslui, Palazzo Correr, Institutul Român din Venetia) si particulare (în tarã si în SUA, Canada, Italia, Franta, Austria, Spania, Finlanda, Germania, Olanda, Belgia). „Cãlãtoria are un dublu sens – de înãltare si de deriziune. În vreme ce orizontala te poartã prin timp, verticala le contine, permanent, pe cele douã. Spectacolul Cãlãtoriei are înteles de dezvãluire de sine, dar e marcat si de autoironie. Ce m-a condus mai mult – refeletia sau jocul? Când pornesti un demers artistic, te afli ca într-un vehicul care te poartã si, de multe ori, tu trebuie sã te supui vitezei, mai mult decât sã conduci, prin initierile fantastice în propria lume si într-o lume de dincolo de sine. Din trecut – cãtre viitor – jocul rãmâne motorul creatiei mele. Energia lui mi-a dictat insistenta obsesivã asupra liniei – adãugarea obiectului – lupta cu forma – dialogul cu textul – proliferarea obiectului. Jocul e cealaltã fatã a nemultumirii creatoare. Betia preciziei e în continuã miscare”, si-a argumentat Dragos Pãtrascu tema si titlul expozitiei sale.