Fãrã o infuzie masivã de fonduri guvernamentale în zona judetului Vaslui, prin realizarea unei infrastructuri rutiere si aducerea de investitori strãini în zonã, judetul riscã sã disparã din România, în urmãtorii ani. Este concluzia la care au ajuns reprezentantii mediului de afaceri, dupã o analizã a cifrelor din ultimii ani. “Vrem investitii în Vaslui si în regiunea Nord Est 1 la nivelul celorlalte regiuni din tarã. Acum, suntem în situatia în care în zona de Nord-Est avem doar 10-15% din totalul investitiilor din Transilvania, de exemplu, ceea ce este un important semnal de alarmã, cã asa nu se mai poate”, spune Ionel Constantin, presedintele Camerei de Comert, Industrie si Agriculturã Vaslui. La rândul sãu, Ovidiu Copacinschi, presedinte al patronatului IMM din judet si vicepresedinte al Camerei de Comert, sustine cã este nevoie de investitii urgente de peste 1 miliard de euro, dar si declararea acestei zone drept zonã defavorizatã a UE.
Numai în ultimul an, conform statisticilor Camerei de Comert, 565 de firme si-au închis portile, în timp ce alte câteva sute au intrat în insolventã, fiind la un pas de faliment. Pentru cã infrastructura rutierã din zona Moldovei este destul de precarã, firmele care vin aici aplicã preturi la produsele comercializate cu aproape 30% mai mari fatã de judetele din Vest, spune presedintele CCIA. Este nevoie, sustine acesta, de realizarea unui coridor de transport performant, care sã lege Bucurestiul de vama Albita, desi guvernantii par sã nu aibã în vedere în urmãtorii zece constructia unei autostrãzi sau a unui drum expres spre cea mai mare vamã din estul UE. “Este nevoie de aceastã autostradã, care sã lege Chisinãul de restul Uniunii Europene. Vasluiul, ca judet, în conditiile economice vitrege ale zonei, are nevoie de investitii masive în urmãtorii patru-cinci ani, fie cã este vorba de infrastructurã rutierã, de retele de apã-canalizare, de investitii private. Criza economicã nu s-a terminat si judetul Vaslui este foarte afectat de aceastã crizã. Oamenii de afaceri de aici sunt nemultumiti de taxele si impozitele la buget, care sunt împovorãtoare. România nu este stat de rangul doi sau trei în Uniunea Europeanã, trebuie sã aibã aceleasi drepturi ca si celelalte state din spatiul UE. Nu mai trebuie sã stãm cu capul plecat”, mai spune Constantin. În contextul deschiderii judetului Vaslui cãtre Republica Moldova, a mai mentionat seful CCIA, în aceastã sãptãmânã, o delegatie de oameni de afaceri din judetul Vaslui va merge la Chisinãu, pentru a participa la târgul “Fabricat în Moldova”, delegatia vasluianã fiind o prezentã constantã în Moldova, la acest târg, în ultimii patru-cinci ani.
Ovidiu Copacinschi: “Suntem într-o situatie grea, 80% din firmele din Moldova sunt microîntreprinderi”
Presedintele patronatului Întreprinderilor Mici si Mijlocii din judetul Vaslui, Ovidiu Copacinschi, spune cã situatia economicã a firmelor din zona Vaslui, în mod special, este criticã. Asta, în conditiile în care 47% dintre microîntreprinderi sunt afectate de criza economicã si amenintate cu falimentul. “Am fãcut analize economice la nivelul judetului Vaslui, care au demonstrat capacitatea redusã a firmelor de a oferi locuri de muncã, o activitate economicã slab dezvoltatã si nivelul redus al investitiilor strãine în zonã”, explicã Ovidiu Copacinschi. Conform acestuia, este nevoie de declararea judetului ca zonã defavorizatã în cadrul Uniunii Europene, declararea zonei Husi-Albita ca zonã de liber-schimb, dar si investitii guvernamentale de 1 miliard de euro, în urmãtorii cinci ani. Dacã s-ar aplica aceste mãsuri, mai spune Copacinschi, în câtiva ani judetul Vaslui ar ajunge la media de dezvoltare a celorlalte judete din România si ar scãpa de titulatura de “cea mai sãracã zonã a Europei”.
La Iasi, proteste împotriva Guvernului Ponta, dacã nu se realizeazã o autostradã spre Moldova!
Presedintele CJ Iasi, Cristian Adomnitei, cere conducerii PNL sã nu semneze un acord politic privind infrastructura de transport a României, pentru urmãtorii zece ani, dacã acesta nu va include realizarea, cu prioritate, a tronsonului de autostradã Târgu Neamt – Târgu Mures. “Cer tuturor parlamentarilor din regiunea Moldovei sã nu voteze Ordonanta de Urgentã a Guvernului privind aprobarea MasterPlanului General de Transport al României, în forma actualã, care nu include o autostradã care sã traverseze Carpatii Orientali”, a afirmat Cristian Adomnitei. Seful CJ de la Iasi a subliniat cã “realizarea unei autostrãzi care sã traverseze Carpatii este conditia obligatorie pentru a scoate Moldova din izolare si sãrãcie”. “Problema majorã a autostrãzii Moldova-Transilvania nu este segmentul Ungheni-Iasi-Târgu-Neamt. Problema majorã, de secole, este traversarea Carpatilor Orientali dinspre Europa. Realizarea unei autostrãzi care sã traverseze Carpatii este conditia obligatorie pentru a scoate Moldova din izolare si sãrãcie”, a afirmat Adomnitei. În viziunea sa, decizia Guvernului Ponta ca Moldova, prin Masterplanul General de Transport (MPGT), sã nu aibã o autostradã, care sã o lege de Transilvania si de Europa, aratã dispretul Executivului fatã de regiunea Nord-Est.